Sitter på jefvla helspänn…

…och har inte hört någonting än. 
 
Jag räknar naturligtvis med att jag inte får det, men det är ju bättre att veta det än inte! 
 
Det är någon jefvla idiot som kör med trimmer utanför. Hallå – vi har haft frostnätter! Lägg ägg! 
 
Obs: Exakt repilika av SMS jag skickade till kusin F imorse: ”En hel fjäder från mitt duntäcke försökte just nygga bo i min näsa. Undvik dylikt – väldigt otrevligt att nysa ut och jag vill inte ens tänka på hur det vore att plocka ut den handgripligen.” 
 
Därmed bugar jag mig och stiger ut för denna gången. Kanske ska jag ge mig på att läsa Historietter av Hjalmar Söderberg? 
 
((PS: I love hur personer adopterar uttryck så att deras mindre vetande intagare uppfattar dem som skribentens egna. Skulle kunna räkna upp tjugo-nånting dito.)) 
 
((PPS: Fattar ni det roliga i överstående mening vinner ni sjutton poäng och en färsk makrill.)) 

Dagens…

…från Tess
 
Humör: Rätt bra! Lite spänd. 
 

Form: Trött. Men what else is new? Haha. 

Måste: Lägga mig i vettig tid ikväll känner jag. 

Bästa: Många bäckar små, typ 🙂 

Sämsta: Denna alldeles otroliga trötthet. Det går så i perioder, men just nu kan jag sova tio-tolv timmar och ändå känna mig halvdöd. 

Vill: Att någon ska komma och städa hemma hos mig. 

Är: Trött men samtidigt råhög på koffein. 

Gjort: Har varit ute hela dagen men chillat mest. 

Älskar: TBBT

Hatar: Total stensömnighet. 

 
 

Up to date med TV:n – nästan

Väntar på Maria på Condeco, har varit här ett tag för jag tänkte passa på att kolla ikapp mig på HIMYM och TBBT när jag ändå hade tid… så nu har jag fyrkantiga ögon. Jorå. 
 
Bredvid mig sitter en dam i säg lägre medelåldern och budar hysteriskt på Tradera. Fine, liksom. 
 
Men. Framme vid disken där man hämtar kaffe och mat och så har de surdegsbrödet som hör till lunchrätterna och hälsobuffén uppdukat och hon går dit och skär decimeterstora skivor med jämna mellanrum med typ tre centimeter smör på varje skiva – och hon har inte ens varit i närheten av att äta något… men personalen är väl för trevligt för att säga till. Jag menar, de slutar väl snart att servera mat ändå och det är ju såklart bättre att det går åt än blir slängt, men det är ju ändå inte liksom något som ingår i kaffepriset… 
 
För övrigt höll jag på att skratta ihjäl mig åt TBBT. Biten i andra ansvittet där Howard och Raj står i H&Bs vardagsrum, jesus. Jag ska inte säga något mer ifall det finns duktiga personer som väntar tills de kommer ut i Sverige… 
 
Köpte en flaska rött förut till framtida bruk och fick visa leg. Yes! 
 
Åh. Just det ja. Jag var ju på en katastrofdejt tidigare i sommar, med en kille som var smygflintis och frågade om jag hade hela väggarna fulla med Blåvitt-planscher och så. ((Det absolut värsta i den historien är egentligen att ”någon” tyckte att det var roligt att SMS:a honom när jag hade lagt ifrån mig telefonen, hahahaha, jag orkade inte göra något åt det.)) Så i förmiddags när jag hade hoppat ur bilen och samlat ihop mina tusen saker och kramat pappa hejdå så kom det någon som såg ut att hata livet väldigt mycket stretande från Marklandsgatan. Jag tittade på honom under hattbrättet och tänkte hmm, är det någon som bor i min svale tro? och såg att vederbörande tittade åt mitt håll också. 
 
Inte förrän jag hade kommit runt hörnet kom jag på att det var ju Katastrofdejten himself! Haha, jag hade helt glömt att han bor i närheten. Vet inte om han kände igen mig, sist vi sågs var det ju sommar och solbränna och gul bomullsklänning, nu full höstmundering och blek som en disktrasa. Med andra ord inte blek och intressant utan bara lite grådaskig. 
 
Förresten var buffén på Avocado en riktig höjdare! Jag åt en liten portion grillad fläskkotlett med ris och sås, och en liten portion spaghetti och köttfärssås plus sallad och jag menar 79:- är billigt för lunch med kaffe och kaka i Linné, och definitivt när man har flera rätter att välja på för samma pris samt jättefräsch salladsbuffé. Fanns även soppa, vegetarisk lasagne, pastasås med champinjoner och gorgonzola, stuvad spenat och ett par olika sorters hembakt bröd. Personalen hade full koll på kantinerna hela tiden så att allt var varmt och fräscht. Brunchen där var också kanon ju – enda reservationen för mig är att det bara finns ett tillgängligt eluttag, och det sitter väldigt obekvämt till. 
 
Men men! Nu funderar jag på om jag kanske skulle läsa eller lösa lite korsord så att jag inte blir alldeles fyrkantig överallt. 
 
När jag gick in på Avocado flög det för övrigt ut en sparv i samma veva, nu när jag kom in på C kom det in en duva och nu går det runt en till här. Inte första gången, jag tycker att det är ganska gulligt men det tycker uppenbarligen inte de flesta andra. 
 
Laterz! 

Att överraska sig själv

Tidigt i förra veckan fick jag ett SMS om att jag hade ett paket att hämta från CDOn, men när jag var hemma i onsdags hade ett ramlat in, så jag tänkte att det var väl någon som hade tagit i lite bättre och glömde av det. 
 
Sedan fick jag ett SMS till i fredags. Hmm. Så det var väl lika bra att åka förbi i förmiddags. Och jag hade visst fetglömt att jag beställde House Rules av Jodi Picoult för jättelängesedan! 
 
Älska överraskningar man fixar åt sig själv… 
 
Men när jag stod i kön för att hämta paketet så kom jag på en sak. 
 
 
Alltså jag har ingen bacillskräck, typ alls, men detta är ju jättesnuskigt! Men jag kommer ju ihåg det från Konfekthuset och den där lilla godisaffären mittemot Klevgårds och andra ställen – skumbananer och Maritzastänger som bara låg där. På vissa ställen hade de väl tänger, men inte alla. Och uppenbarligen inte här. 
 
Jag tycker att det är lite charmigt att sådana här saker fortfarande finns kvar (missförstå mig rätt), men när man tänker efter ÄR det ju inte särskilt fräscht. Fast jag har inget minne av att faktiskt ha ätit någon som serverats på det viset, men har jag det dog jag uppenbarligen inte. 

God lunchtime

Äh. Ena tvättmaskinen av de båda som jag skulle ha haft var trasig, så jag bokade en ny tid imorgon eftermiddag istället. Det är så mycket enklare att köra allt på en gång än att dutta flera gånger på en och samma vecka. 
 
Så jag promenerade ner till Linnéstan istället. Det är jättedåligt väder och jag bara orkar inte sitta i lägenheten, så jag har landat på Avocado där jag dricker Cola Zero och funderar starkt på lunchbuffén som faktiskt ser riktigt god ut. Linssoppa och sallad som ser jättefräsch ut. 
  
 
Det gör inte jag. Det regnar och jag har kvar den fantastiskt fina finnen över läppen… 
 

Det är såhär man ska starta en vecka…

 
 
Jo, jag visste ju att vi vann igår – men jag hade verkligen ingen aning om att vi hade glidit in på fjärde plats före Man City, Spurs och Villa! Och 13 till då 😉 
 
Dricker kaffe utan mjölk – funkar förvånansvärt bra – och åker härifrån om en timme ungefär. Fika med M i eftermiddag men först tvätta järnet i tre timmar. Jajamensan! 

Haremsgryta

Ikväll blev det haremsgryta till middag! Recept och bild kommer från Arla
 
 
  • 500 g kycklingfiléer
  • 2 st vitlöksklyftor
  • Arla® Svenskt Smör
  • 12 tsk salt
  • 12 dl Kelda® matlagningsgrädde (använde något från Milda med mindre fett + mjölk)
  • 12 st hönsbuljongtärningar (använde en skvätt grönsaksfond) 
  • 1 tsk kinesisk soja (mätte inte men garanterat mer)
  • 1 tsk sambal oelek (mätte inte men garanterat mer)
  • 1 msk honung (mätte inte men garanterat mer)
  • rivet skal och pressad saft av 12 st citroner
  • 1 burk kikärter
  • 12 dl hackad färsk persilja (frusen från färsk, så att säga) 
Skär kycklingen i bitar. Skala och grovhacka vitlöken. Bryn kycklingen runt om i smör i en stekpanna, tillsätt salt och vitlök. Blanda grädde, buljongtärning, soja, sambal oelek, honung och citronsaft i en gryta. Lägg i kycklingen och vitlöken. Låt koka under lock ca 10 min. Skölj kikärtorna och låt rinna av. Rör ner citronskal, kikärtor och persilja. Låt koka 2 min till.
 
Jag serverade med ris då det inte fanns tillräckligt med couscous, samt svarta goda oliver vid sidan om. 
 
Rekommenderas! Dessutom blir det lika gott om man bara använder kikärter x 2 och tar bort kycklingen för en vegetarisk version – och isåfall naturligtvis inte använder hönsbuljong! 

2013: 193 – Berts bravader av Anders Jacobsson och Sören Olsson

 
Mer Bert än denna hann jag inte med denna helgen. Eller, jag började på Berts bekännelser men tröttnade. Det finns bara så mycket Bert man orkar med… men ja, det är samma som vanligt, roligt, tjejer, morgonstånd, och så vidare…
 
Biten där han bantar med idealmjöl och lingondricka är dock fantastiskt rolig.