Obs: Pensionär.

Igår gick jag och lade mig tjugo över nio. På en lördagskväll! 
 
Men – det var inget på TV, mor och far sov sött i varsin soffa respektive fåtölj och jag ville hellre ligga skönt att läsa än sitta i dunklet härnere, så det var ett bra drag. Inte för att jag släckte lampan förrän efter midnatt, så så himla kärringaktig kanske jag inte var ändå? 
 
Fullständigt vansinniga drömmar igen. Jag var med i något TV-program – VVM, antar jag – och Kenza skulle skjutsa mig dit. Sedan träffade jag någon liten latinokille som jag fick ihop det med, fast vi var ”osäkra på våra känslor” och blev nog aldrig riktigt ihop. 
 
Mycket trappor och hissar och byggnader som kändes som om de skulle kunna höra hemma på Oxford eller Cambridge, typ, stora marmortrappor och grejer. ((Inte för att det ser ut så, i alla fall inte på Trinity i Cambridge.))
 
Något med en katt var det också. Dock inte i en ketchupflaska. Så vitt jag vet? 
 
Anyway. Tillbaks till Göteborg om ett par timmar, skulle jag tro. I eftermiddag hade jag tänkt lägga på ett kol med Bokcirkelboken, och så slog det mig att jag har ju inte sett några av de nya avsnitten ur varken How I met your mother eller The Big Bang Theory! Vad är DET då? Har inte lyckats streama men… det finns ju faktiskt nedladdning. D’uh. 
 
Ikväll börjar ju dessutom fantastiska Partaj och Café Bärs, imorgon åker jag hem vid halv elva, ska tvätta elva var tanken. Vilket behövs, även om jag har en stor arsenal underkläder så börjar det nog sjunka ner till de sista fem par trosorna eller så… på onsdag ska jag träffa Hanna och någon gång under veckan Maria och Rebecka, tror jag. På lördag blir det makeover och grejer på Body Shop om allt går enligt planerna – sedan får jag helt enkelt se över veckan lite grann, jag har ju ingen koll på någonting, vet knappt vad det är för datum. 
 
Borde höra om jobbet imorgon. Eeeeeh. 
 
Ikväll ska jag laga en av mina all time favourites som jag inte har lagat på asalänge! Hoppas att den går hem hos middagsätarna också. 
 
På tal om ätare, är det sant att Erik Haag är ihop med Lotta Lundgren? 

Höstpromenad

Gav oss ut ganska tidigt i förmiddags för att insupa den vackra höstdagen. Rätt stor skillnad från igår när man knappt kunde se ut för regnet. 
 
 
 
 
 
 
 
Riktigt skönt! Jag som svettas som en gris i vanliga fall så fort det är dags för varmare kläder är extremt nöjd med min nya kappa, som faktiskt andas! Sjukt bra köp. 
 

2013: 192 – Kungens lilla piga av Ulla Trenter

 
((Tyvärr inte rätt omslag.))
 
Mmm! En riktigt härlig pusseldeckare från sent 60-tal – och min första Trenter, vare sig Stieg eller Ulla! Så var det gjort. Och det är mysrysigt, precis som med Maria Lang. Sympatiske fotografen Harry Friberg (en återkommande karaktär i båda makarnas deckare) är på rundvandring i Stockholms slott med sin gamla faster Harriet när plötsligt en man hittas mördad och intryckt i en kakelugn i Gustav III:s paradvåning. 
 
En dam från husgerådskontoret tillkallas, Peggy, som visar sig vara den dödes före detta svärdotter. Han är italiensk konstnär som bott i Sverige i några få år och just nu arbetar med restaurering på Slottet. Men varför skulle någon vilja göra sig av med honom? 
 
Spännande historia inom konstvärlden, men även med andra inslag som är både humoristiska och så att säga ”varma”, en av mina favoritsaker i dessa äldre deckare förutom just det där att man slipper SMS och mejl hit och dit. De får ringa i telefonkiosker och skriva brev till varandra, inte tu tal om det! 
 
Lättläst, puttrigt, trevligt och spännande in i det sista! 

2013: 189-191 – Berts Betraktelser av Anders Jacobsson och Sören Olsson

    

 
Ja. Bert är Bert och Bert kommer alltid att vara Bert och förmodligen aldrig sluta vara rolig. Det är ju inte lika fnissroligt som det var när man var åtta-nio år förstås, men det är ändå väldigt välskrivet för ”ungdomar”. 
 
En anekdot: när vi gick i antingen vårterminen i tvåan eller trean läste vår fröken Berit högt för oss ur Bert-böckerna. I en av dem säger Björna ”och så hånglar vi”, vilket Berit bytte ut mot ”och så pussar vi dom” vid vilket tillfälle min förste kärlek, tillika spårvagnsrösten i Göteborg, räckte upp handen och sa ”I MIN BOK STÅR DET HÅNGLA!”.
 
Fruktansvärt roligt. Det är inte att undra på att han blivit komiker. Berit blev jättegenerad och försökte förklara hur hon hade resonerat… cheezus. 
 
Lätt värt att läsa om vid tillfälle! Jag har ett par tre till däruppe, Berts bravader och Berts bekymmer, kanske någon mer. Nice! 

Sweet, sleep, enjoy the time you keep…

Jag älskar att sova! Och det har jag gjort inatt också, och hade gjort betydligt längre än till kvart i tio om jag inte hade blivit väckt… visserligen vaknade jag tiiidiigt imorse av en knäpp mardröm, men det gick så bra att somna om så. 
 
Började rota igenom en kasse med gamla ungdomsböcker igår kväll och läste en massa Bert. Aaah, så vansinnigt roligt fortfarande. Jag ska skriva mer om det och ett par anekdoter från högläsningstiden på mellanstadiet. 
 
Idag ska vi åka till Dingle och på loppis, lutar det åt. Lagom en dag som denna för det öser ner och blåser halv storm!