Nytt projekt – dagens dikt!

Ja, apropå tidigare inlägget så ska jag nu försöka mig på att ha en liten ”dagens dikt” med mina favoriter. Naturligtvis schemalagda då och då, när jag kommer på en kommer jag ofta på flera. De får en egen kategori – just Dagens dikt. 
 
Just nu läser jag fyra böcker parallellt. Inte okej! Men de får åka med till Hunnebo, så får jag jobba på det. Är ju där i tre nätter och sedan i Backatorp i två, så det borde väl gå att lösa… 
 
Om någon har något särskilt som ni tror att jag skulle vilja lägga upp, lämna gärna en kommentar! 

Dagens dikt: i carry your heart with me (i carry it in av e e cummings

Det har varit lite diktbrist här de senaste, eh, fyra åren? Det får det bli ändring på tycker jag.
 
Här är en dikt som jag gillar skarpt – första gången jag kom över den var faktiskt i In her shoes av Jennifer Weiner
 
~*~*~*~*~*~*~
 
i carry your heart with me(i carry it in
my heart)i am never without it(anywhere
i go you go,my dear;and whatever is done
by only me is your doing,my darling)
                                                      i fear
no fate(for you are my fate,my sweet)i want
no world(for beautiful you are my world,my true)
and it’s you are whatever a moon has always meant
and whatever a sun will always sing is you
 
here is the deepest secret nobody knows
(here is the root of the root and the bud of the bud
and the sky of the sky of a tree called life;which grows
higher than soul can hope or mind can hide)
and this is the wonder that’s keeping the stars apart
 
i carry your heart(i carry it in my heart)
 
 
~*~*~*~*~*~*~
 
PS: I juli 2009 lade jag upp anyone lived in a pretty how town av cummings. ((Och ja, man skriver det faktiskt med små bokstäver.)) DS

Regn regn regn, var skall man få hägn?

Det bara regnar. Och regnar. Och regnar lite till. I och för sig gör det inte så mycket när man är inomhus förstås, det är rätt mysigt… men ack så grått! 
 
 
 
”Två små troll
bodde i ett såll.

Det regnar sa trollet Plurr,
för jag förkyler magen.

Regn, regn, regn-
var skall man få hägn?
Vi måste, sa trollet Murr,
vårt tak med lera täta.
Ja det är rysligt, sa Plurr,
att sitta i sådan väta!

Ler, ler, ler
de samla mer och mer.
De smeta och smaska på,
tills det blir tätat, sållet.
Nu har vi det bra ändå,
sa Murr, det äldre trollet.

Två små troll
sutto under sitt såll.

Nu har vi det gott, sa Murr,
fast det regnar hela dagen.
Ja, nu är det bra, sa Plurr, och tänk, jag blev bra i magen”

 
Ur Sörgården: läsebok för folkskolan av Anna Maria Roos (1912)
 

==
 
Det var psycho galore i stan igår, som jag nämnde kort. Bland annat en man som stod barfota mitt i spårvagnsspåret och drack öl, en tjej som stod och tittade snett på mig i flera minuter utan att sluta när jag glodde tillbaka, och så den bäste av de alla som kom och satte sig bredvid mig. Typ 140 lång och hade garanterat inte duschat eller bytt kläder på en månad. Minst. Först sa han att jag var vacker. Tack tack. Sedan snygg. Mmm tack. ((Jag vände inte ens på huvudet men kunde inte direkt ta mig därifrån.)) Hade jag handlat kläder? Nä, mat. Har jag pojkvän? Jodå. Skulle jag hem och kyssas nu då? Und so weiter. Pricken över i:t var när han sa att jag hade snygga ben och att alla män gillar svarta strumpbyxor bäst. ((Jag HAR inte snygga ben. Försöker inte vara blygsam men de är inte det minsta snygga. 
 
Men här kom knäna med på bild när jag satt och lekte med blixten, tillsammans med en hemsida om Kenickie. Kommer ni ihåg dom? 
 
 
 

==
 
Serverade min dyre fader resterna av gårdagens soppa (alla mammas arbetskamrater vill ha receptet, whee!) samt fusk-bruschetta, rostat rågbröd istället för stekt ciabatta och en röra med fina tomater, lök, oliver, lite olivolja, salt och torkade örter. Gott! Det gick hem! 

Butternut- och morotssoppa med ingefära

Åh. Jag har inte gjort butternut squash-soppa sedan snödagen i London 2008. Eller 2009? Jaja. Igår hittade jag en jättefin pumpa, perfekt! Hade tänkt ha i sötpotatis men hittade ingen, så jag tog morötter istället. Inget knussel här inte. Som vanligt får jag höfta lite på ingrediensmängderna, men jag vill gärna skriva ner det för ni MÅSTE prova. Väldigt god vegetarisk rätt (utan baconet då!) och kan man ersätta mejeriprodukterna samt kolla att vinet och buljongen är veganska (räkna INTE med det, särskilt inte vinet) så blir det också bra.  
 
Butternut squash- och morotssoppa med ingefära
4-5 portioner
 
  • En mellanstor butternut squash – kanske ett halvt kilo till 750 g?
  • Tre morötter, mellanstora
  • 1-2 cm ingefära
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 gul lök
  • olivolja
  • smör
  • flingsalt
  • grönsaksfond
  • 1 l vatten (cirkus)
  • 2 dl vitt vin (inget måste)
  • 2½ dl matlagningsgrädde (inte heller något måste men gott!)
  • sambal oelek
  • lite pressad citron
  • 1 pkt bacon (om man vill, kan lika gärna göra t.ex ostchips eller något)
 
Skala squashen (detta missade jag då jag läste att det var enklare att dra av skalen efter rostning – pyttsan, jag fick ha skalen kvar! Fast det gjorde inget.) och skär i klyftor. Skär löken i klyftor och lägg squash och lök i en form (jag hade aluminiumfolie under för att spara disk…) och rosta i ugnen med olivolja och flingsalt i någon timme på 200 grader. 
 
Riv eller finhacka ingefära och vitlök. Skala morötterna och skär dem i bitar – behöver inte vara någon särskild storlek, mina var kanske 5 cm bitar. Smält smör i en gryta (den du tänker använda till soppan så se till att den är stor!), lägg i morötter, ingefära och vitlök och fräs på LÅG värme en stund. Häll på ett par deciliter vin, sänk värmen till lägsta så fort de kommit i kok och bräsera hur länge som helst, hehe. Doftar gudomligt av vitlök och ingefära. 
 
Blanda ihop alla grönsaker samt vätska i den stora grytan när de rostade grönsakerna är klara. Häll på vatten och fond så det täcker – lite mer vin om du vill – och koka sakta under lock i en halvtimme. Mixa med stavmixer. Det gör ingenting om det blir lite bitar kvar, men jag gillar den helt slät. Återvänd till plattan, späd med grädde (eller vatten + fond eller mjölk) och låt bubbla ihop sig tills det blir lagom. Smaka av med sambal oelek och citron (och salt om det behövs, men kom ihåg att om du använder baconströsslet är det salt i sig!). 
 
Medan soppan bubblar ihop sig stoppar du in baconskivorna i ugnen på grillvärme. Ingen katastrof om de överlappar varandra lite (även här kör jag med folie under). Sedan gäller det att hålla stenkoll för det kan gå fort från sladdrigt rosa till stenhårt brunt. (Går naturligtvis att göra i stekpanna också, men palla oset…!). Låt rinna av på hushållspapper samt svalna en stund och finhacka sedan till ett strössel. 
 
Servera soppan varm med baconströssel, lite crème fraiche eller naturell yoghurt och sambal eller liknande beroende på hur starkt man vill ha det. Pumpan och morötterna är ju ganska söta, baconet salt och vinet syrligt, så jag tycker att lite hetta gör susen. En knäckemacka med ost på är gott till, eller en mjuk macka, eller bara en extra portion soppa 🙂 
 
 


Morgonallergi

Har nu bevis på att jag är allergisk mot morgnar. Både igår och idag fram till typ tolv har jag nyst, nyst, snörvlat och nyst lite till. Gemensamma nämnaren är ju just – morgnar. 
 
Jag drömde som en jag-vet-inte-vad inatt också. Det jag lyckades skriva ner vid halv fem imorse var en ”unplugged inspelning med Rachel Stamp” – Rachel Stamp skulle definitivt aldrig göra någonting unplugged, här är de till exempel. Bra men… lite skrälliga. 
 
 

 
Miss Li var någon sorts… konferencier, och kom fram till mig när jag satt mig i någon konstig soffa och sa ”Alltså förlåt att jag kissade i din bok, den låg här på bordet…”. Sedan fick jag någon sorts promogrej av en tjej som var någons syrra där de hade stoppat in dubbelnougat i fodralet. Alla i rummet blev uppkallade på scen för att utföra ett nummer, genom att bli uppropade med ett ”Kom upp på scen X och ta del av en dunk!”
 
I ”pausen” låste alla in sig i mina föräldrars TV-rum där det fanns en hemlig trappa men alla fick inte komma in. I ”mitt” rum låg en punkare och sov men det struntade jag i och bytte om i alla fall. Han tittade på min byst och kände genast igen den som ”någon som gick i hans klass i trean på gymnasiet”. 
 
Sedan stod Nic MacBean på scen i någon sorts Polyphonic Spree-dräkt och virvlade lite, jag försökte banka ner en skylt med gummihammare i vardagsrummet… och en massa annat bôs. Jo, jag skulle räkna ut densiteten på en ko med hjälp av farmor och min laptop och farmor vägrade stänga av BitTorrent. 
 
Tja. Jag undrar vart jag kan lägga in mig? 
 
Så. Godmorgon! Obs: Jag har faktiskt lika stora ögon egentligen. 
 
 

Riding high upon a deep addiction

Jag är uppenbarligen beroende för idag köpte jag en korsordstidning till. De jag köpte igår har gått åt… men det är ju trevlig underhållning när det är absolut nada på TV. 
 
Jag var ju hemma en sväng ja, vi åker till Hunnebo imorgon kväll om allt klaffar så det var lika bra att åka tillbaka hit. Och på måndag har jag hört ett rykte om stekt salt sill till middag, så det finns väl en rejäl chans att jag blir kvar till tisdag förmiddag… 
 
Nu har jag just ätit kvällsmacka och druckit ett jätteglas grönsaksjuice med Tabasco. Tittar på Gordon’s Kitchen Nightmares med ett öga, jag har sett det förut men ägarna är verkligen helt sjuka i huvudet, sedan TBBT tills jag tröttnar, antar jag. 
 
Jag sa ju något om att jag hade börjat läsa en Kallentoft för ett tag sedan. Det visade sig att jag har två exemplar av Midvinterblod. D’oh! Även dubbla kopior av Kerstin Thorvalls När man skjuter arbetare
 
Himla loppisar! 😉 

Gomidda’

Jag älskar mina sovperioder onaturligt mycket! Svårt att somna, visst, men jag fick låna Den oumbärlige Jeeves av pappa igår så det gjorde inte så mycket – sedan sov jag drömfyllt till tjugo över nio. 
 
Inatt har jag bland annat promenerat från Nynäshamn till Eriksberg på två timmar (fast man fick simma sista biten), jobbat på en pub jag jobbade på för många herrans år och anordnat någon sorts kalas och ätit choklad i sängen med Tom. 
 
Fullt normalt va? 
 
Tar en sväng in till stan idag. Ska väl inte handla något särskilt egentligen men det är ju kul att titta lite ibland. Kanske åker hem och kollar posten samt packar ner lite mer kläder inför Hunnebo, och lite att läsa, och kanske några smycken och min favoritparfym, lite sånt. 
 
Tänkte göra butternut squash-soppa ikväll, det är ju så gott och det var längesen sist. Pumpan borde väl finnas på Coop på Avenyn, de har en jättefin grönsaksavdelning. 
 
Hur kan man vara sömnig efter flera nätter med god sömn? I blame the medication. 
 
Laterz!