Rostade tomater

Ikväll lagade jag ungefär denna fantastiskt goda grytan – men ibland tycker jag att det är så himla svårt att komma på bra grönsaker till grytor. Sallad blir ju oftast inte så bra, och rostade rotfrukter för stabbigt… und so weiter. 
 
Ibland gör jag dessa ”måntorkade” tomaterna efter recept i Nigella Express, men det fanns ju ingen tid för det idag, så jag improviserade. Stoppade in en metallform med tomatklyftor, olivolja, salt, peppar och olivolja i 275 graders ugn och stängde av den så fort den blev het nog. Lät stå i fyra-fem timmar och det blev faktiskt bättre än när man gör dem över natten. Fantastiskt gott, jag önskar att jag hade gjort fler och lagt in – det får bli nästa gång! 
 
 

Femton år

Femton år. Fy fan. En förskräcklig dag. Och väldigt många Backabor som var involverade förstås. Inga nära vänner, men många som jag kände tillräckligt för att hälsa på. 
 
Tänker och kommer att titta och tänka ännu mer när jag är på Backaplan senare idag, det är ett som är säkert. 
 
Livet är skört, mina vänner! 
 

Om juice och sånt

Jag är ju insnöad på grönsaksjuice för närvarande och har upptäckt att Graninis och Fontanas innehåller samma grönsaker. Hur kan det komma sig att Granini är dubbelt så dyr? Visst, man får en rätt snygg glasflaska, men… 
 
Det är så gott! Och mättar lite också, jag blev sugen på en kvällsmacka nyss men tog ett glas juice med mycket Tabasco i istället. Det är faktiskt väldans nyttigt också, jag känner mig jätteduktig när jag petar i mig ett glas till frukost. 
 
Rekommenderas! Men köp för all del Fontanas om du hittar den. Mitt Ica har den tyvärr inte, men jag bunkrar när jag är i närheten av ett Coop. 
 
((En rolig sak: för ett tag sedan i Hunnebo drack pappa ur fel juicepaket, trodde att det var tomatjuice – och trots att han inte direkt gillar selleri och sånt tyckte han att den var kanongod. Så smaka!))