Såsen rann ut tyvärr, det är alltså inte en massa fett 🙂 Hemskt gott, ska försöka skriva hur jag gjorde köttbullarna sedan. Have a präktfrukost också.
Platta nektariner? Gud så gott!!
Författare: Annzah
Deras rööööster var som toooordööööön
Om det började åska?
Hahaha. Ja, det kan man kanske säga. Det åskar väldigt HÖGT i Hunnebostrand eftersom det ligger mittemellan två höga berg (som till och med heter Nordre och Söndre Höge Berg) och havet. Det riktigt skakar i väggarna.
Så då får man leka inne och därmed har jag typ gjort klart kvällens middag… det blir couscoussallad med citronvinaigrette (jag hade kunnat äta den men sked och då var det ändå bara citronsaft, olivolja och en gnutta Dihon!), köttbullar med citronskal, kanel, chili och vitlök och så en god och mustig tomatsås.
I förmiddags var vi på loppisen… böckerna jag lämnade igår stod redan på hyllan! 🙂 Gjorde några riktiga kap faktiskt, ska visa sedan.
Men – nu har det slutat regna så jag ska nog gå ut en liten stund och andas lite – förhoppningsvis frisk – luft.
Laterz!
Melodikrysset 30 – 2013
Oj, nu var det kryssdags och jag har glömt lägga upp förra veckans – och slarvat bort anteckningarna.
Men här har vi krysset i alla fall:

Mangosalsa

Har gjort mangosalsa till ikväll (detta är inte den helt färdiga produkten dock, jag hade i tomat efter) – aldrig gjort förut och vet inte om jag ens har smakat, men den blev jättegod. Söt mango, relativt söt tomat, het chili och stark vitlök + lök, och så den där underbart fräscha syrligheten från lime… mmm!
Är dessutom döförtjust i mat med vackra färger.
Läste en massa olika recept innan jag komponerade mitt eget förstås. Detta tyckte jag var roligt:

Varför skölja mangon om man ska skala den? Detsamma gällde för tomaterna… jag har faktiskt aldrig skalat tomater förut men nu gjorde jag det och tog även ur kärnorna, mums vad gott det blev.
Nu ska jag dricka kaffe, äta en platt nektarin och försöka bli klar med Någon sorts frid!
Hello action
Så sitter man där i godan ro efter att ha städat badrummet och grejat och äntligen få läsa ut dagens mest asaspännande bok:
:

Och så börjar det regna! Och så får man rusa runt hela världen och samla ihop böcker och tidningar och dynor och tvätt och pappas badkläder och jesus.
Och så på vägen in när man äntligen pustar ut lite – så börjar flygmyrorna att svärma.
Jag hade tänkt lägga in ett kort, men gör inte det av hänsyn till eventuella insektsfobiker / hatare. Däremot finns det två filmer – men jag varnar alltså dig som inte gillar myror och flygfän att inte titta.
Behöver jag ens nämna hur lyckliga svalorna är? 🙂
Det är lite skakigt och jäkligt förstås och jag kan meddela att det är för att myrorna både i krypande och flygande tillstånd var mycket förtjusta i mina rosa tånaglar och min aprikosfärgade klänning och ville vara PÅ mig hela tiden, vilket kittlades så jag slogs lite hejvilt omkring mig…
((Varför filmar jag inte mer egentligen? Det är ju jättekul.))
Karindagen!
Jajamensan, idag är det Karin-dagen! Hos oss på #2 finns det 2 och på #12 finns det 2 till. Med andra ord MINST 4 Karin på Svalgatan idag. Borde anordna gårdsfest!
Idag hade jag en good hair day redan när jag klev ur sängen. Sådant händer ju inte. ((Ursäkta gärna att mina ögon inte har öppnat sig riktigt än och att det ser ut som om jag har gjort läpparna under natten. Det har jag inte. Däremot har jag åkt skateboard.))

Tack vare…

Från månadens Glossybox, Goldwell Dulasenses Color Extra Rich 60 second treatment som jag testade igår. Härligt!
Sedan åt Präkt-Stina solig namnsdagsfrukost,

och klädde på sig sin finaste klänning, aprikos med tyllkjol. Typ. Inte alls lämpad för att åka till tippen (ska bara lämna böcker till loppisen dock så det är inte så smutsigt). Sedan till Kungshamn, pappa ska köpa någon grej till kranen och jag tänkte kolla om skoaffären har börjat rea grejer än. Jag har spanat in ett par skor där som jag inte köpte för de är så himla dyra, sedan såg jag dem i Alingsås liiiite billigare men ändå i dyraste laget… igår hittade jag dem i skoaffären här i Hunnebo för ett vettigt pris men bara i storlek 36 och 41. BAH. Dessutom vill jag ha ett par lätta, platta sandaler i typ mörkbrunt ”skinn”….
2013: 124 – Paradisoffer av Kristina Ohlsson

Kristina Ohlsson is mah home grrl. Jag älskar henne!
Detta är en lite annorlunda handling. Minst sagt. Ett flygplan på väg till NYC från Stockholm har bombhotats. Någon har lämnat en lapp på toaletten. Om inte Sverige upphäver utvisningsbeslutet gällande en terrormisstänkt man, och om USA inte stänger fängelset Tennyson Cottge i Afghanistan kommer planet att flyga i luften (no pun intended).
Andrekapten ombord råkar vara Alex Recht – polischefens – son Erik.
Efter ett tag börjar piloten uppföra sig konstigt och stänger in sig i cockpit med en av flygvärdinnorna. Ingen på marken kan få kontakt…
SJUKT SPÄNNANDE, Jesus, jag kunde inte sluta läsa och låg vaken halva natten fast jag skulle upp ganska tidigt. Strålande fjärde deckare och jag kan knappt bärga mig förrän jag får tag på Davidsstjärnor, den senaste.
Whee så BRA.
2013: 123 – Passionsspelet av Jonas Gardell

((Tyvärr hittade jag ingen bra bild till detta inlägget, och inget från min egen utgåva som är otroligt vackert – jo, förresten, här!))
Gardells första. Och naturligtvis lika underbart fantastiskt ljuvlig som allt han skriver och har skrivit.
Den kom ut 1985 – min utgåva har ett förord till första pocketutgåvan 1991 av författaren – och jag gissar att den var extremt kontroversiell på sina ställen då. Ett manligt homosexuellt samlag beskrivs i detalj, och ”sjukdomen” diskuteras. 1985 var folk fortfarande skräckslagna och förstod inte så mycket om HIV – för det gjorde ingen.
Johan och Hampus träffas på en teatervetenskapskurs på universitetet och blir ganska raskt förälskade i varandra och inleder en relation. De kommer från olika bakgrunder, Johan från ett skilsmässohem med en ganska instabil mamma, och Hampus från en riktig, kärleksfull kärnfamilj, där pappa Aron är pensionerad pastor och mamma Maria det mest älskliga man kan tänka sig. Fullt accepterande, en jättefin karaktär.
Pappa Aron sätter varje påsk upp ett passionsspel under Stilla Veckan – denna gången spelar Hampus Jesus och Johan Judas. Ni vet, kärlek och svek och innerlighet? Yup – det speglar sig.
Som vanligt känner man igen sig från andra böcker. T.ex ”Döda-döda”-ramsan ur En komikers uppväxt, och berättelserna om pappa och kräkbaljan, namnen Johan och Maria (som uppenbarligen inte är samma Johan och Maria i Frestelsernas berg, men det finns en likhet eller två i alla fall, berättelserna om änglar… ja, massor mer.
Denna har förstås kommit ut i flera nyutgåvor allteftersom Gardell blivit mer känd (och folkkär!) och jag hoppas att fler läser den. Jag förstår inte att jag inte har läst den tidigare men nu är jag glad att jag har gjort det. Mycket fin.
Utflykt!

Rebecka och jag pratade på bokcirkelträffen i måndags om att man borde skriva en bok apropå Camilla Läckbergs böcker som utspelar sig i Fjällbacka – men eftersom hon har tagit kål på typ hela bygden vid det här laget åker någon dit på semester och upptäcker att hela stan är full av zombies! Tyvärr hittade jag inga, men jag var förstås tvungen att ta ett kort på skylten. Och nu tvingar jag på er det. Snällt va?

You bet yo’ ass biatch.
~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~
Jag älskar Köpmanshuset i Grebbestad (finns ingen hemsida men det ligger på Nedre Långgatan 24). De har en massa ”nautiska” saker och en massa måsar och stenar som det står MORS DAG på och sådär – men även en hel del ascoola grejer. Pappa köpte t.ex ett miniatyr-Beatles-trumset förra sommaren. Idag köpte jag solisar:

med matchande ring

och några vänner till ringen.

För 20:- tycker jag att det är riktiga färgglada kap. Idag har jag svart-vit-randig klänning så bytte till den svartvita och det blir riktigt snyggt faktiskt. Jag har bebishänder med tjocka fingrar och inga knogar, så oftast passar inte ringar på mig. Dessa är dock elastiska pärlband som gör som man vill, så att säga, passar alla fingrar dessutom.
Har nyss intagit kaffe och fralla i trädgården, har lite mer att skriva nu och sedan löser jag korsord en stund. Sedan blir det dags att publicera månadens bok, och sedan ska jag gå ut i trädgården och äta nektarin och gissa korsord!
Nails Inc – Brook Street
Fick Nails Incs Brook Street-nagellack i månadens Glossybox och testade igår.
Det blev alldeles tjockt och kladdigt och konstigt och jag tänkte en massa fula ord… men på något vis blev det bra när det torkade. Sehr gut.


Hade inte tänkt lägga upp fotbilden men hur snygg är inte min MaryJane-bränna? Jag bara FRÅGAR? 😉