2013: 122 – Det fattas en tärning av Johanna Thydell

 
Underbara Johanna Thydell. Denna är sju år gammal och jag har inte ens hört talas om den. Skäms på mig. Jag måste läsa mer om ungdomslitteratur. Jag läste ju Ursäkta att man vill bli lite älskad och gillade den mycket – och I taket lyser stjärnorna är ju ett mästerverk. 
 
((Obs: utgåvan jag har är liksom blank på framsidan och jag trodde att flickan rökte en cigarett. Hoho.)) 
 
Så, Puck är sexton år och går i gymnasiet. Hon är bäste vän med bögen – eller är han? – Emanuel, bor med sin pappa efter att han lämnade familjen och åkte till Kina när Puck var elva och börjar precis uppleva festlivet och öl och cigaretter och fester och sånt. Efter en spelning blir hon och Emanuel medbjudna till en efterfest i bandet replokal och där träffar Puck Sångaren… 
 
Men det handlar även mycket om barndomen och pappans svek. Vi får frekventa flashbacks till tweenietiden – vilka jag faktiskt tycker är mycket intressantare än det nyare, av någon anledning. Det kanske är för att man läser rätt mycket om just tonåringar och första stapplande stegen in i vuxenlivet, jag vet inte? 
 
Hur som helst, boken är hemskt välskriven och vore jag högstadielärare skulle jag sätta den på obligatoriska läslistan. Det är så viktigt med sådana här ämnen när man är tonåring. 
 
Tio tummar upp, som jag brukar tänka…! 
 

Dagens viktigaste mål

Ibland är jag allt annat än frukostmänniska. En dag som denna dock, när jag hoppade ur sängen klockan åtta, duscha-skrubba-inpacka och dricka kaffe… då är det gott med något ordentligt och fräscht. Tycker jag. 
 
 
Obligatorisk Virgin Mary. Kan sparka igång vem som helst. 
 
 
 

Keso med grönsaker, mjukkokt ägg och grov smörgås med Boxholms Borgmästarost. 

 
Nu – fit for fight! Idag åker vi till Grebbestad 🙂 

2013: 121 – Happy birthday av Christina Jones

 
Nu ska jag göra något jag aldrig gjort förut (jo, i en bokrecension i åttan av Skattkammarön förresten) och skriva om en bok som jag inte har läst ut. 
 
Det behövs nämligen inte. Och förresten har jag kanske tjugofem sidor kvar så det är inte så dramatiskt. 
 
Chick-lit av den där otroligt förutsägbara sorten. Man fattar redan på baksidan vad som kommer att hända i slutet. 
 
Bokens hjältinna heter Phoebe. Det förklaras redan på första sidan att hon alltid ser perfekt ut och är perfekt i största allmänhet. Hon jobbar som senior stylist på en fin salong i Hassocks i Berkshire, är besatt av astrologi, blir lämnad vid altaret av sin fästman Ben… und so weiter.
 
Träffar grannen, hatar grannen, träffar en gammal tant, gillar gammal tant, lär sig romani-trollformler av henne… bla bla bla. Tanten Essie är dock en rolig karaktär. 
 
Egentligen hade detta nog varit en ganska okej bok att läsa på gräsmattan i solskenet så att säga… men det är en sak som drev mig till v-a-n-s-i-n-n-e. En av de äldre karaktärerna, Slo, säger ”duck” till folk HELA TIDEN: På ett ställde räknade jag till NIO stycken på ett uppslag. Hade det varit West Midlands eller West Country hade jag nog köpt en fjärdedel av dem, men det blir ju bara löjeväckande. En svensk bok där ordet ”gumman” dök upp nio gånger på ett uppslag hade nog blivit ganska hårdkorrad. 
 
En grej dock – författarinnan har lite humor för de tre kusinerna Motion heter Perpetua, Constance och Slo i förnamn. Det är riktigt roligt. 
 
Jag kommer väl att bläddra igenom de sista sidorna antar jag, men med så lite kvar släpade jag ju inte med mig den hit som ni förstår. Vilket egentligen är synd, för vi ska åka och lämna böcker till tanterna idag eller imorgon och den kommer definitivt att lämna min lägenhet fortare än kvickt. Vilket dravel.