Good moaning

Man kan ju inte hålla på och mobilblogga på quiz ju. Jag glömmer alltid det – så det blev inte så väldokumenterat. 
 
Men vi satt alldeles vid vattnet i alla fall 🙂 
 
 
Liiite duggregn en kort stund men annars var det soligt och vackert. Vi vann inte, men i alla fall. 
 
En full gapig osmaklig man slog mig med knytnäve rätt in i ryggraden två gånger när vi inte var överens om något, vad det nu var.. Det gjorde ganska ont. Jävla gubbe. 
 
Åt fantastiskt god råbiff – men det var nästan ingen mat på tallriken! Jag var jättehungrig när jag kom hem igen – men får väl skylla mig lite själv, jag kan ju läsa menyn… men det var extremt lite av allting. Utom Dijonsenapen 🙂 
 
Nu – morgonbad! 

2013: 128 – Jag älskade honom av Anna Gavalda

 
Karin lånade mig Tillsammans är man mindre ensam för längesedan och jag älskade den. Sedan känns det som om jag köpte Lyckan är en sällsam fågel någon gång, men det har jag uppenbarligen inte gjort… jaja. 
Anna Gavalds språk är så härligt. Detta är en kort liten roman och jag kan faktiskt lista ut hur det mesta var skrivet på franska! Det säger mycket om att språket är flytande och inte överkomplicerat… 
 
Chloé är 32 år, tvåbarnsmamma och har precis blivit lämnad av sin man. Hennes svärfar Pierre tar med henne och döttrarna it påp landet under en helg. De går i naturen, lagar mat och framför allt – talar. Chloé känns till en början som huvudpersonen, men det är faktiskt Pierres historia som till slut tar mest plats. 
 
Himla fin roman om kärlek, svek och – livet. 
 
Störig sak – franska originaltiteln är Je l’amais, vilket kan betyda både ”henne” och ”honom”. I den svenska översättningen tycker jag att det har blivit fel, för när frasen yttras i boken är det Pierre som säger ”jag älskade henne”. Den norska översättningen håller med mig och de flesta andra på nätet. Men det gör ju egentligen inte så mycket. Chloé älskade nog hon också. 

Godmorgon Sverige osv.

Kan verkligen vänja mig vid detta att stiga ur sängen med helt okej hår faktiskt. Jag borde väl egentligen fylla en massa flaskor med saltvatten och ta med mig till stan som räcker under vintern. 
 
 
På någon vänster hade jag lyckats sätta väckarklockan någon gång inatt, så den ringde tjugo över sju och sedan kom det två getingar som ville vara på min kudde och efter att jag hade jagat ut dem så var jag klarvaken så det var väl lika bra att gå upp. Och det är ju faktiskt rätt skönt att vara uppe i tid om man är utvilad 🙂 
 
Nu kaffe och sedan BAD. Det ska bli riktigt ap-oväder idag så det är väl lika bra att göra det man kan innan man blir housebound…