Hello from Brighton

Allt lugnt pa denna sidan polen! 
 
Igar hangde vi mest. At fish ‘n’ chips gjorde vi ocksa 🙂 Och spelade Monopol! 
 
Idag var vi ute och at frukost pa ett mysigt litet kafe, sedan ”hem” ett tag och sedan shoppade vi. Oh yes. Jag har saknat Primark… kopte tva klanningar, en kofta, massor av underklader, ett nattlinne och en pyjamas. Tva sjalar blev det ocksa, och lite annat allmant krafs. 
 
Ikvall ska Lana laga kottfarssas och spaghetti och sa ska vi dricka Pimms med flader och bjornbar. Mys! 
 
Imorgon ska vi val eventuellt traffa Joe och Laura, Cicci kommer hit pa lordag for strandhang och sedan blir det middag i London pa kvallen. Brunch med Stina och Matilda pa sondag blir det ocksa. 
 
Det kanns helt surrealistiskt att vara har men det ar fantastiskt kul, saklart! 

Ingen?

Jag blir nästan lite ledsen – är det INGEN som vill hänga med på min bokskrivarväg? 
 
Ni är ju ändå några hundra som läser, men det kanske inte är så intressant utan snarare något att fördriva tiden med. I så fall förstår jag – tro inget annat – men… 
 
Maila, som sagt, anna.karin.larsson@outlook.com 

Projektblogg

Åkej. 
 
Jag startade en blogg för skrivprojektet och kommer väl att lägga upp lite snuttar samt frågor och sånt där. Men jag vill helst inte länka direkt här. 
 
Om någon vill läsa den (och gärna vara aktiva) kan ni väl maila mig och säga lite kort vem ni är (om ni inte är sådana jag redan känner vid namn)? 

Tips! Karins Lasagne.

Egentligen gillar jag ju att laga ”ordentlig” mat – men jag har inga problem med vissa halvfabrikat. Eller helfabrikat. Jag gillar prinskorv, färdiga köttbullar, färdiga fiskgratänger, krögarpytt, burksoppa… und so weiter. 
 
Särskilt gillar jag Karins Lasagne från Familjen Dafgård. Shit vad god den är. Har en i ugnen nu. 
 
 
Mitt Ica har Dafgårds samt Icas egna färdigrätter på 3 för 59:-, typ alltid. Det kan vara sjukt praktiskt at bara hiva in en i ugnen i 45 minuter (eller 7 i mikron!) när man inte har tid eller lust (eller både och) att laga mat och gärna slipper mer disk än en tallrik och en gaffel, typ. Och Karins Lasagne är verkligen fan-ta-stiskt god. Godare än jag själv skulle kunna åstadkomma tror jag, i alla fall med extra salt och peppar på och gärna en skvätt Tabasco om man är lagd åt det hållet. Vilket jag är. Den är lite tam annars. Med en klyftad tomat är den dessutom helt okej i näringsbalans. Innehåller runt 500 kcal, vilket låter mycket men bara är en fjärdedel av dagsbehovet för en kvinna som är någorlunda aktiv (har precis varit och tränat). 
 
Icas egna pepparbiff med kroketter och grönsaker är också jättegod. Och någon annan av deras som jag inte kommer ihåg nu, med stekt potatis och svampsås. Kan vara jägarbiff, eller något liknande. 
 
För 20:- tycker jag att de är väldigt bra valuta för pengarna. Särskilt med tanke på vad råvarorna hade kostat om jag skulle ha gjort en och behövt handla typ allting till köttfärssås och ostsås, samt lasagneplattor. Lätt en hundring för kanske fyra portioner. Och jag tänker – på studiebidrag / lån, eller som jag på a-kassa, är det ett väldigt billigt pris för en stadig måltid. Äter man en sådan här rackare till lunch klarar man sig bra på en ganska lätt middag. 
 
PS: På tal om Karin – i fredags var vi totalt fyra Karin på en och samma altan. How about that? (Kusin Emma Karin, mamma Ulla-Karin, lilla Karin Johanna Susanna och så jag, Anna Karin.) Pappa heter tyvärr inte Karin, men han var med och heter dock Karl i ”förstanamn”, om än inte i officiellt förnamn. Annars hade det varit coolt med fem av fem. Farmor – Gulli Karin Helena – kanske var där in spirit? 
 
Värt att prova säger jag, även om jag som sagt är förtjust i matlagning. Jag må vara jobbig med vissa grejer (typ stavning och allmänt hyfs), men jag har absolut inga problem med sånt här. 
 
Dessutom är fiskpinnemacka en av de godaste maträtter som finns. 
 
Och fiskbullar med kokt potatis. 
 
Aaaah skynda på himla lasagne, jag blir ju svinhungrig här. 

Ett projekt

Mina projekt brukar ju inte bli sådär jätteavancerade… men nu fick jag en underlig idé till en novell, eller kanske till och med novella eller novelette. Eller kanske till och med en roman? Det vore inte så lite tufft att lyckas med. 
 
Jag har knackat ner någon sorts prolog men jag vet ju att jag måste skriva någon form av synopsis. Egentligen skulle jag väl inte ha skrivit prologen först alls, men nu gjorde jag det. Och det kanske inte skadar att ha det som stomme, jag har inte skrivit ett synopsis sedan jag pluggade. 
 
Hmm. Kanske jag skulle lägga upp lite här? Eller göra en egen blogg för skrivprocessen till och med? 
 
Vi får se. Jag får fundera på detta. 
 
((Det kom just in en fantastiskt snygg kille på kaféet som flirtade som en apa. Jag ba’ OKEJRÅ tills jag såg att han har svarta sockar och kardborrsandaler. Det var ju tråkigt)) 

TORDÖN

Jag och kusin F har varit roade av ”tordön” sedan vi hörde svenska soundtracket till Les Misérables för typ femton år sedan. 
 
De senaste åren dyker dessa ord upp i olika inkarnationer väldigt ofta i olika korsord. 
 
Löste just dagens GT-kryss och… voilà: 
 
 
 
TVÅ GÅNGER I SAMMA KRYSS! 
 

((Till råga på allt, när vi ändå pratar om sammanträffanden, kom en tjej som bor i min trappuppgång just in och satte sig hos ett lite skrämmande gäng tjejer ((tänk anarkafeminister x 14)). Hon själv ser ut som världens absolut vänaste människa och har typ fjorton barn, plus var en av de som propagerade för att det skulle bli BRF i mitt hus…))