2013: 145 – Hjärtat i översta lådan av Anita Eklund Lykull

 
Nu blev det lite baklänges här eftersom detta är boken som kommer före Ballongfararens morgon – men jag kunde ju inte låta bli att läsa denna också nu. 
 
För typ trettiofjärde gången. Tror att jag läste den på högstadiet första gången… kanske? 
 
Nella är sexton år här. Hennes mamma är svårt deprimerad efter förlusten av sin första dotter, Katharina, och detta genomsyrar förstås hela familjen. Pappa Martin dricker, lillsyrran Agnes är mobbad, storebror Marc är smygbög och lille Sylvester är väl den ende som verkar ta saker och ting med ro. 
 
Det händer mycket i boken, men många av händelserna är ”små” – men har betydelse för handling och konsekvenser. Ett par saker kan jag inte riktigt med – men äh, lite svinn får man räkna med. 
 
Jag tror inte att jag kommer att läsa om denna på ett tag nu – man vill inte överdosera på Nella med familj – men den kommer att bli omläst flera gånger i framtiden. Ingen tvekan om saken! 

Laurie Metcalf je t’aime

Gick och lade mig med tredje säsongen av Desperate Housewives igår, bland annat avsnittet där Carolyn Bigsby tar (håller?) gisslan i mataffären. Och påmindes om hur mycket jag gillar Laurie Metcalf. Som Jackie i Roseanne
 
 
Som Mary Cooper, Sheldons mamma, i The Big Bang Theory: 
 
 
Och som Carolyn då. Så typisk twinset-pärlhalsbands-hemmafru att det stänker om det! 
 
 
Jag vill naturligtvis inte bli galen när jag blir stor, men jag vill gärna se ut sådär. Inte vita brallor då, men det är snyggt med jumperset! 

Så trött så trött så trött

Gah, jag är så trött! Känns som om jag har varit ute och dansat hela natten men det mest spännande jag gjorde igår var tittade på Desperate Housewives och åt små hönökakor med mjukost på. 
 
I’m so disco. 
 
Sov i konstiga intervaller igår och inatt, försökte få in ett par timmar i förmiddags men det blev bara sådär flummigt, jag sover inte men är inte riktigt vaken heller. 
 
Mindre road. 
 
Jaja. Nu dricker jag asastarkt kaffe, hade det inte varit för att jag just satte på en tvättmaskin hade jag gått och lagt mig på fläcken. 
 
Ikväll ska jag njuta av tystnaden och laga köttfärssås och spaghetti. 
 
Förresten kanske jag borde gå över och säga till grannarna att jag är här så de inte ringer polisen eller något. 
 
Såg en gammal kompis mamma på bussen men kände att jag bara inte orkade prata med henne så satt och stirrade ut genom fönstret hela vägen från stan. Inte för att hon inte är trevlig, för det är hon, men hon är en sådan där typisk lite lagom gammaldags lärarinnetyp som tror att hon är trendig men även frågar alldeles för mycket. Nein danke. Känner mig jättebarnslig när jag gör sådant, men en dag som denna orkar jag inte vara artig, och det är alltid lika irriterande att behöva förklara för folk att jag inte jobbar. Inte för att jag skäms över det, men ändå… 
 
Jaja. Mera kaffe. Jag har en massa böcker att skriva om också förresten, när jag vaknar till liv 🙂