Sjukt smart lösning

Alltså jag VILLE verkligen ta kort här, men det hade varit väldigt respektlöst så jag gjorde inte det. 
 
Men. I busskuren på Backaplan satt en kvinna med slöja och handsfree. 
 
Handsfreen bestod i att hon hade stoppat in telefonen i slöjan så bara nedersta mikrofondelen, eller vad man ska säga, stack ut. 
 
HUR praktiskt? 
 
Tyvärr är ingen av mina hattar långa nog… ja just det, jag hämtade en till igår, ska visa strax! 

Lite boksnack

Jag började läsa veckans (och nästa veckas) Bokcirkel-bok igår, nämligen Lex bok av Sara Kadefors, som handlar till viss del om bloggfenomenet. Jättebra hittills, jag får lägga den ifrån mig för att inte plöja hela på en gång. 
 
Sedan hittade jag den fristående fortsättningen på Svinhugg häromhelgen, Svartvinter heter den, och jag fastnade direkt! Denna gången utspelar sig handlingen i mörkaste Norrland snarare än på sommaren på Gotland, med en massa släktkopplingar fram och tillbaka i den pyttelilla byn, inflyttad stor operasångare… fruktansvärt roligt, och spännande! Jag höll på att skratta ihjäl mig när en av de gamla tantkaraktärerna alltid bär ett par trosor på huvudet som bakmössa när hon bakar bröd, och hur hon försöker försvara sig mot den nyinflyttade med en bakspade, dock med trosorna fortfarande på huvudet. Bara bilden i huvudet liksom… 
 
Med andra ord – mer om dessa snart! 

Broccoligratäng

 
Har lagat broccoligratäng på uppdrag av min ömma moder. Hon gjorde en liten häromdagen som gick åt ganska omgående så jag sa okej, jag gör väl en ny då 😉 
 
När jag ändå hamnade i gratängmode råkade jag visst stoppa in en liten potatisgratäng också, för jag drömde om en med massa vitlök. Så kan det gå… så här sitter jag alltså i nattlinne, dricker bubbelvatten ur ett vinglas och längtar hårt efter potatisgratäng till lunch. 
 
Så var det med den saken. 
 

Landet Brunsås

Startade dagen på ett sjukt irriterande sätt med ett prank call från ”Microsoft”. GAH, jag hatar att väckas av telefonen! 
 
Men sedan blev det bättre då en av de absolut duktigaste matlagarna jag vet undrade hur jag gör god brunsås. Då var det fantastiskt roligt att kunna svara ”Absolut! Vispa ut en påse Blå Band i 2 dl vatten och 1 dl mjölk. Koka upp och sjud i tre minuter under omrörning.” 
 
 
 
Hihi. Hon kommer att gapskratta. Jag uppskattar att roa. 
 
Idag blir det nog en sväng till Backaplan. Tänkte Nordstan men Morrissey signerar ju idag och de har redan satt upp kravallstaket, så även om det vore roligt att se honom in the flesh så tror jag inte att det är en miljö som jag skulle trivas i… så kan vi sammanfatta det. 
 
Jag känner att jag även måste meddela att igår löste jag Storkrysset i Allers med bara hjälp från pappa på tre ledtrådar Fem ugglor och riktigt svårt, faktiskt, det är en väldigt skön känsla att känna att man blir bättre. Dessutom att mitt huvud inte blivit fullständigt förslappat! 
 
Imorgon tror jag att det blir en Ullaredstripp! 

Gympaminnen

 
Min mellanstadielärare var besatt av orientering. Jag skojar inte. Orientering och blockflöjt var de viktigaste sakerna i Thomas liv. 
 
Jag minns en orienteringsdag i Tuve när det var så kallt att man inte kände fingrarna, och jag stämplade ett prydligt K i vänster tumme för jag kunde inte manövrera stämpeln. 
 
Och jesus, tjockmattorna. 
 
En sak de glömt – hur jefvla asont det gjorde att ramla på knäna i gympasalen och få ”brännsår” från golvet. Sheet.