2013: 218 – Ers majestäts olycklige Kurt av Lena Ebervall och Per E Samuelsson

 
Jag hade aldrig hört talas om Haijbyaffären innan Karin lånade mig denna fantastiskt intressanta bok. Författarna kallar den en ”sannsaga” – och hela alltet är verkligen osannolikt så det skvätter om det. Men – det är sant. Alltså, själva bakgrundshistorien är sann, det har säkert ornerats en del här och där. 
 
Anyway. Kurt Haijby – född Johansson – var en enkel Söderkis som efter ett antal års brottslig verksamhet med mer eller mindre allvarliga straff gifte sig med en äldre kvinna, sin hebefili till trots, Anna. De startar restaurang och för att få utskänkningstillstånd går Kurt till konung Gustav V för att skaffa det vilket inleder deras årslånga sexuella förhållande. 
 
Då homosexuella förhållanden mellan män fortfarande var olagliga vid tillfället hade Haijby (men inte konungen) ha kunnat bli dömd för otukt – men trots att konungen inte kunde straffas så hade en skandal ställt till det så det stod härliga till i riket – så Haijby fick 1500:- för att flytta till Amerika och 3000:- till när han anlände till NYC. 
 
Muchos intressant alltihopa, läs gärna mer här

Dagens dikt: Marsch av Erik Gustaf Geijer

Idag är det Gustav Adolfs-dagen och jag hittade faktiskt en dikt (eller egentligen marschsång, att sjungas av Den Studerande Ungdomen) av Geijer tillägnad konungen – så även om detta inte är en tidig favorit sådär, så tycker jag om den – och den passar ju faktiskt strålande. 
 
– – – – – – – – – –
 
Fädernesland, vars härliga minnen
Fylla med vördnad Ynglingens själ! 
Fädernesland! ingiv våra sinnen
De dygder, som fostrat din ära, ditt väl! 
 
Länge nog dina gravar svara
Vad du var, och ej mer kan vara.
Hoppas ej blott på skuggornas röst! 
Tala i dina Ynglingars bröst! 
Än återstår av fädernas lära, 
Att leva som de och dö med ära. 
 
 
– – – – – – – – – – 

Gustav Adolfsdagen – lite historielektion!

Jag vet inte så mycket mer om Gustav II Adolf än att han grundade Göteborg och dog i ärtsoppan i Lützen 1632. 
 
Idag är det Gustav Adolfs-dagen, och då tyckte jag att jag borde lära mig ett och annat. 
 
Han var en korpulent herre som var 17 år när han tillträdde tronen. Gifte sig med Maria Eleonora av Brandenburg, med vilken han fick Kristina – som vi känner som drottning Kristina, förstås. Son till Karl IX och sonson till Gustav Vasa. 
 
 
Han dödde när han var någon månad ifrån sin 38-årsdag. Han var kär i Ebba Brahe i ungdomen men fick inte lov att gifta sig med henne. Han hade dessutom en utomäktenskaplig son vid namn Gustaf Gustafsson tillsammans med älskarinnan Margareta Slots. 
 
Till minne av Gustav Adolf ska man äta bakelser. ((Jag har aldrig ätit en sådan i hela mitt liv tror jag.)) Gustav Adolfs-bakelsen uppfanns av konditorn Bräutigam på Östra Hamngatan i Göteborg år 1909. Den äkta Gustav Adolfs-bakelsen ska vara täckt i rosa marsipan, men numera säljs vanliga prinsessbakelser och liknande med ett GA-huvud på istället. 
 
 
 
 
 
 
 
Slut på historielektionen. 
 
 

2013: 217 – Harpsundsmordet av Bo Balderson

 
Ännu en Balderson, detta är den andra i ordningen. Herregud, vad roliga de är. Och precis som i Partiledarn avgår med döden är mordmysteriet mycket väl sammansatt och jättespännande! Har läst den förut upptäckte jag, men uppenbarligen bara en kort bit av den för jag kände bara igen början egentligen. Hade jag inte kunnat söka i bloggen hade jag aldrig kommit på det – det var innan jag började skriva separata inlägg om allt jag läser. 
 
Ännu en pusseldeckare är det i alla fall – Adjunkt Persson åker med Statsrådet till Harpsund där regeringen ska hålla möte. De ska bo på hotell i en närliggande stad, men på väg dit kommer Statsrådet på att hans gamla barnsköterska Mommy bor på orten och vill förstås gå dit och hälsa på. De blir trugade av Mommy att stanna över natten för att kunna vara med på morgonuppvaktningen av hennes bror på åttioårsdagen nästa dag. 
 
Men såklart hittas fabrikörn död, förgiftad, i sin säng när gratulanterna dyker upp… 
 
Jättespännande och jätteroligt på sina ställen. När Statsrådet ”smörjer in nosen med grädde” till exempel, och hur han hela tiden beskrivs som ”galopperande” och ”skuttande”, det är så roligt att föreställa sig en galopperande justitieminister. 
 
Bo Balderson är en riktig litteraturskatt! Jag blev lite ledsen när jag såg en stor GALLRAD-stämpel från Agnesbergsskolans Skolbibliotek i Uddevalla på försättsbladet till denna ska jag säga, detta är bättre deckare än mycket av det allra nyaste. 

Phew!

Huuu vad jag timade detta då, nu vrääääker regnet ner! Hade jag inte gått in för att dricka kaffe hade jag garanterat fått för mig att jag skulle promenera Linnégatan upp och det hade inte varit roligt. Alls. 
 
Jobbar hårt på det här med att äta ordentligt nu när jag är ensam, någon menyplanering har det inte blivit men jag tänker lite i förväg i alla fall. Ikväll lagar jag soppa med bruschetta om jag hittar några trevliga grönsaker, eller omelett med bruschetta om grönsakerna sviker mig. 
 
Det skadar inte att det är billigt heller, för jag fick ett brev från Göteborg Energi idag. Jag har betalat mina räkningar punktligt på e-faktura i två och ett halvt år liksom, så jag undrade vad sjutton de skickade brev där det stod ”Innehåller faktura” på kuvertet? Jo, de har tydligen gjort en avläsning och nu tycker de att jag är skyldig 1800:-. 
 
Inte riktigt vad jag hade tänkt mig kanske… jaja. Det får väl ordna sig. 
 
Sedan är jag lite grinig på AF också – man skulle ju börja aktivitetsrapportera i början på oktober men det fungerade ju inte alls som det skulle. Mailade min handläggare och bad henne kontakta mig gällande om hon behövde något eller om allt var okej, och så dök det upp ett brev ba’ ”vi måste informera din a-kassa om att du inte yada yada yada” – men det verkar ju ha ordnat sig. 
 
Sedan är jag irriterad på neuromottagningen också. 
 
Tack jesus för att det är utbetalningsdag imorgon, så mycket kan jag säga. Denna månaden har varit dyr, visserligen för att jag har shoppat för mycket och köpt lite halvdyra julklappar, men ändå. 
 
Nä – nu ska jag inte tänka på jobbiga saker utan beta av dem istället. Surdegar, som Rebecka säger… 

Godmorgon!

Saker som jag är lite överkänslig mot (säger inte allergisk för så illa är det ju inte): tomater och citrusfrukter. 
 
Saker som jag är sugen på: clementiner och tomatsallad på surdegsbröd. 
 
Äh, vad sjutton. Börjar jag få utslag så får jag väl lägga ner. Dessutom behöver man väl varenda C-vitamin man kan få denna tiden på året? 
 
Har just tagit en underbart lång dusch – jag saknar det otroliga trycket i min dusch när jag inte är hemma – ätit ”frukostbruschetta” – ovan tomatsallad på rostat surdegsbröd – och äter nu clementiner, eller vad de nu heter i år, till efterrätt. Tips: Coops är fantastiskt fina just nu, sådär tunna i skalet och kärnfria, de är som bäst nu tycker jag, innan de blir grova. Jag brukar inte ha frukt i kylen, men iskalla clementiner är extra goda och läskande. 
 
Tänk om man hade tålamod och råd till till att pressa clementinjuice…
 
Och på tal om vitaminer ska jag snart ge mig ut och skaffa lite D-dito. Vet inte riktigt vad jag ska göra, har väl inget direkt ärende men jag har inget kaffe hemma och känner att jag börjar få lite lätt abstinenshuvudvärk, så där är ju en början på en plan i alla fall. 
 
((Detta är scenen som får mig att vilja ha bruschetta hela tiden. Jag blev smått chockad när jag upptäckte hur många som skrivit om hur att detta är rätten som ser absolut godast ut i hela filmen – och det säger en hel del!))