Gazpacho in the making

Nu har jag ju tjatat om gazpacho i flera dagar… 
 
Lite till bara. Och förmodligen lite till om några timmar. Men i alla fall. 
 
 
 
Cocktailtomater i bitar. Hade det inte varit för att Coops ekologiska kostade 10:- / lådan hade jag köpt billigare plommon- eller kvisttomater. 
 
 
Skalad, hackad gurka. Jag tror aldrig att jag har skalat en gurka i hela mitt liv men nu gjorde jag det och det blev väldigt fräscht och gott. 
 
 
 
Röd paprika. Inte så mycket mer att säga förutom att man ska behålla lite till servering. Detsamma gäller gurka och lök. 
 
 
Ingen blir glad av att se en massa hackad lök, vitlök och chili, men man kan bli glad av denna bilden. Det blir jag varenda gång jag tittar. 
 
Ner med allt i en stor bunke. I med: rödvinsvinäger, lite strösocker, olivolja och tomatjuice ((eller grönsaksbuljong och krossade tomater)), samt Worcestershiresås och Tabasco om man vill. ((Det vill man!)) Mixa med stavmixer. Smaka. Smaka lite till. ASAGOTT. 
 
Ställ kallt så länge som möjligt, minst ett par timmar. 
 
 
Vissa vill ha krutonger i men jag gillar inte det så jag har köpt ett stort ungerskt bröd ((Anniz, jag minns inte vad det hette!)) och lite kallrökt skinka, så det får bli lite halvspanskt / sydeuropeiskt tema. 
 
Jag har läst en massa olika recept och samlat det jag tyckte lät godast. De flesta tipsar om att man har i lite olivolja och eventuellt en isbit i varje skål tlll serveringen, samt hackad gurka, lök och paprika som var och en strösslar i som man har lust. 
 
Jag längtar redan till middagsdags 🙂 
 **
 
Hade tänkt lägga ut videoklippet när Rimmer avslöjar sitt faux pas med gazpacho i Red Dwarf, men det FINNS inte? What’s that all about? Hur som helst är det värsta kvällen i hans liv, han är på finmiddag och får gazpacho till förrätt och skickar ut den för att den är kall. 
 
Så jefvla roligt. Jag saknar kvällarna i Whitechapel när jag och Tom drog ut soffan till en dubbelsäng och låg och tittade på Red Dwarf till vi somnade och vaknade med signaturmelodin på repeat i öronen… 😉 

Det är ju mysigt att åka buss…

…när allt flyter!



Sköna skor och favoritväskan.



Snygg klocka. (Nej, jag har inte regredierat till emounge, jag har bränt mig på ugnen.)



Skön lite svalkande lotion.



Bok jag sett fram emot men lyckats typ slarva bort.



Åsså radion!

Tur att jag ringde pappa för övrigt, han hade inte hört 12 i 12:17 och trodde att jag skulle komma kl 17. Hade undrat vad jag skulle åka till NE-platsen så tidigt men inte frågat… hihi.

All my bags are packed, I’m ready to go…

Men vilken jefvla NATT. Jag provade allt – möblerade om kuddar och låg på alla möjliga sidor och sätt, läste en ganska dålig bok… till slut släpade jag ut fläkten på golvet, satte den på lågt och sov åt ”fel håll”. Klockan var nog över tre innan jag somnade och det vore synd att säga att jag flög ur sängen – men jag vaknade i alla fall fem minuter före klockan ringde. 
 
Efter en väldigt skön dusch fixade jag mig i ordning och gick och köpte frukost och andra förnödenheter, åt i lugn och ro till P3 och ska gå om tio minuter ungefär. Har alldeles för mycket bagage. Comme d’habitude. 
 
Hoppas verkligen att årets första bad blir av endera dagen! 🙂 
 
PS: Killen på P3 sa just ”Psykopotatiska”. Hihi, älska direktsändning! Psykopotatiska Bertil Falukorv? 
 
Laterz! 

Fredrik Backman does it again

Okej, jag började lösa Melodikrysset från i lördags så jag har inte riktigt gått och lagt mig än. 
 
Däremot läser jag ikapp mig på Fredrik Backmans blogg. 
 
Och höll just på att döda både mobilen, radion och datorn med sprutande vatten ur näsan. 
 
Den här apparaturen består nämligen av en liten sändare som man placerar på det man inte vill tappa bort: Nycklar, gitarrer, parmaskinka, eller vad det nu kan vara för som är viktigt för er andra nuförtiden.” 
 
Herregud. Är han världens roligaste man or what? 

The day today II

 
Förälskade mig genast i bokhyllorna på Bokcaféet. Naturligtvis.Jättetrevlig häng med Linda, Rebecka, Emelie, Julia samt GPs reporter Joanna och fotograf Patrik. 
 
 
Mycket nöjd med Glossyboxen! Hade hoppats på duschkrämen från Anatomicals då jag ÄLSKAR deras B-movie-duschkräm – denna luktar verkligen rosor. Fotgel – också perfekt för varma trötta fötter. Superverkande balsam – bra efter blondering. Pyttenagellack från Nails Inc i fin korallfärg och ännu pyttigare mascara från Hot Topic. Allt kommer att användas, inget snack. 
 
 
 
 Åt middag ute på gården. Haha. Köpte keso, rostbiff och äpple på Ica, gick upp och hämtade papperstallrik, bröd, tabasco och grillkrydda. SÅ gott och alldeles lagom i värmen också. Jag älskar verkligen keso i perioder. 
 
Imorgon går min buss 11:15 så får se om det blir något särskilt meningsfullt inlägg på morgonen men det blir säkert ett och annat mobilt. Resan är bara en timme men jag vet ju hur uttråkad jag kan bli… pappa hämtar på Torp så slipper jag dubbla byten + kommer fram dagtid istället för 19:30. 
 
Har packat tabascon så att vi kan göra gazpacho imorgon kväll 🙂 Tur att ingen kollar handbagaget på Västtrafik… hoppas att det är en buss med a/c samt småbord så att jag kan lösa korsord. Eller ”gissa korsord” som gammelkusin B kallar det. 
 
Snart ska jag faktiskt gå och lägga mig. Höll på att gäspa ihjäl mig förut och som sagt sover jag så underligt nu så det är skönt att komma till ro med en bok i alla fall även om jag inte kommer att somna med en gång. Ska ladda klart telefonen ba’. 
 
Godnatt och sov gott och sånt.