2013: 152 – Den besynnerliga händelsen med hunden på natten av Mark Haddon

 
Jag har läst denna på engelska många många gånger, och när jag hittade den svenska översättningen på loppis för ett tag sedan insisterade jag på att mamma skulle läsa den. Och hon tyckte om den och jag tänkte att det kan ju vara kul att läsa den i översättning också. 
 
Och det är jag glad för, för det är en fantastisk bok. Jag tror att många har lärt sig massor om autism och andra NPF genom Mark Haddons bok och det är ju jättebra. Illustrationerna och ”ritningarna”, eller vad man ska kalla dem, är också underbara. 
 
De flesta av er kanske redan har läst den – men läs för all del om! Den tar inte lång stund att plöja. Och – översättningen är riktigt bra, för övrigt! 

Phew

Intervjun idag gick verkligen kanon. Eller, det kändes så. Men – många kandidater, och så vidare. 
 
Men jag fick den roligaste frågan någonsin. 
 
”Skulle det vara några problem om SÄPO gjorde en bakgrundskoll på dig? Till exempel om du eller någon av dina närmaste familjemedlemmar är medlemmar av Hell’s Angels?” 
 
Haha. Jag fick naturligtvis ett fnissanfall och det fick HR-chefen också 😀 

Hej…

Allvarligt – man kan inte vara såhär trött. Det håller inte. Jag gick upp vid halv åtta, tog medicinen, lade mig att läsa en stund och vaknade tjugo i elva. 
 
Jag förstår inte riktigt, jag är egentligen ingen sjusovare – snarare tvärtom som vi märker när jag plötsligt skriver typ sju bokinlägg på en dag – men… 
 
Jaja. 
 
Väntar på Seinfeld och ska strax fixa min favvofrukost – macka med rökt skinka, keso och citronpeppar. 
 
Sedan känns det som om jag skulle kunna somna en stund igen men det kanske inte är så smart. 
 
Innan Seinfeld går ett väldigt konstigt program som heter Stargate Atlantis. Jag vet inte om jag någonsin blivit mer förvirrad. 

2013: 151 – The Great Gatsby av F Scott Fitzgerald

 
((Det var då INTE lätt att hitta en bild utan Leonardo di Caprio på, haha!)) 
 
Ja. Det har ju varit en väldig massa prat om Gatsby denna sommaren, och det är ju kul att kanske yngre generationer också blir sugna på att läsa denna fantastiska klassiker! Jag önskar att vi hade läst denna på universitetet i 20th Century American Fiction (precis som jag sa om Garp) – den hade gjort sig väl där.
 
Tja. 
 
Berättaren är alltså Nick Carraway, krigsveteran, börsmäklare och före detta Yale-student. Han får ett arbete i NYC och hyr ett hus i lilla byn West Egg på Long Island, där den mytomspunne Jay Gatsby blir hans närmsta granne. Hos Gatsby hålls det extravaganta fester varenda kväll, han har ett eget flygplan und so weiter. 
 
Nick har en syssling, Daisy, som bor tillsammans med sin man Tom (som Nick känner från Yale) i närheten. Det visar sig snart att Gatsby och Daisy känt varann tidigare… 
 
Och mer kan jag inte riktigt säga, för jag tycker att alla ska läsa denna och bilda sin egen uppfattning. Den är verkligen fantastisk. Dessutom går den snabbt att läsa, språket flyter hela tiden på och… ja. Det finns en anledning till att denna roman anses vara ett av de absolut största litterära mästerverkligen från 1900-talet. 
 
Jag har ett par tre andra Fitzgeralds hemma i bokhyllan –This Side of Paradise, The Beautiful and Damned och Tender is the night – som jag tror att jag har på både engelska och svenska – liksom Gatsby. Denna gången läste jag förresten den på svenska. Får göra en omläsning av de andra också tror jag bestämt för det var några år sedan sist!