Solero Shots

Halkade just över denna bilden av en slump: 
 
 
Och minns när dessa kom för första gången, och jag och en god väninna upptäckte att om man hällde ut kulorna i handen fastnade dde på ett kladdigt vis och såg ut som alienvårtor. 
 
Vi var nog typ sjutton år. Moget! Men sjukt roligt var det, jag fick just ett mindre skrattanfall. 
 
Är sorely tempted att testa morotssoppan här till lunch men det vore extravagant. Eller hur? 

Jaa!

Roliga helgplaner! 
 
Förutom Bokmässan på lördag fick jag just ett meddelande från min älskade gamla polare Maja som jag inte har träffat på över fyra år (samma dag som jag och A förlovade oss faktiskt) som är på blixtvisit i Göteborg och vill fika på lördag morgon, hurra hurra! 
 
Och på söndag får jag fika med min älskade Karin heeeela eftermiddagen, hennes plan går inte förrän 19:30! 
 
Med andra ord something out of the ordinary. Jag har ju aldrig ens varit på Bokmässan förut! 
 
Imorgon får jag ju öva lite dock. Jag får kolla upp lite vart jag ska gå och när och sådär, jag får försöka att inte förvirra bort mig alldeles. Första steget blir ju att kolla vart jag hittar GPs monter, vore typiskt mig att gå vilse och hamna på Incontro istället. 
 
Närå 
 
Åh, vad jag är laddad nu! 
 
Ska gå upp till Apoteket om en liten stund, gå och köpa en flaska vin till fredag och sedan åka (obs skrev ”åla”, det hade varit roligare) hem och lämna den, förhoppningsvis ha fått en avi om paket och har jag det går jag till torget och sedan in och hänger på biblioteket ett tag. Ska inte vara på Centralen förrän halv fem men har ingen lust att gå hem och sätta mig heller, så, då tappar jag energin. Snabblunch och off and away får det bli. 

2013: 173-181 – Nio Lotta-böcker av Merri Vik

Ja. Jag tänker då rakt inte skriva ett inlägg om var och en! Men – dessa tar ju ungefär en kvart att läsa, så jag plöjde faktiskt allihop igår (och en liten snutt ur Lotta slår till imorse.) 
 
Så – vi kör väl! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Lotta-böckerna måste väl vara de populäraste svenska flickböckerna någonsin, inklusive Britta och Silver och hela hästköret? 
 
Jag upphör aldrig att tycka att de är så vansinnigt bra. Och sjukt roliga. Den första kom ut redan 1958 och den sista 1991! Helt fantastiskt. 
 
Jag har läst dessa i en salig röra tidsmässigt kan jag meddela, och inte ens i ordningen som bilderna ligger i ovan, men det spelar ingen roll. Så länge man har lite koll på Lotta behöver man absolut inte läsa dem i någon särskild ordning. Man vet rätt snabbt vilka personerna som dyker upp i många böcker är – Lottas tåliga familj, bästa kompisen Giggi, stora kärleken Paul, deckarförfattaren Farbror Urban, eldsjälen Mick Tronning, Giggis moster Kajsa som är journalist, och long-suffering klassföreståndaren Lockige Fridolf…
 
I första boken är Lotta 13 år, i sista skulle jag gissa i 25-årsåldern kanske. Visst växer hon upp – men visst är hon ändå väldigt otursförföljd, slarvig och glömsk. Och otroligt charmig!  Fast jag tycker nog att Paul är lite mansgrisig. 
 
I de senare böckerna kommer små inpass om rökning, mellanöl och droger också, vilket faktiskt blir lite lustigt ibland, men det är klart att tanken är god, det var väl kanske under 70-talet som det var som värst med sniffande och sånt. 
 
Jag har nog alltid tänkt mig att böckerna utspelar sig på 60-talet, framåt 70-talet, men det stämmer inte riktigt in – i alla fall inte alltid. I Lotta i topp varnar Lottas mamma henne för att det är högertrafik i Wien, så då måste det ju vara före 1967… jaja, det har ingen betydelse. Roliga är dom i alla fall, och ytterst lämpliga ur prydhetssynpunkt, jag tror inte ens att någon går på toaletten i en enda bok och det mest erotiska är väl någon kind-mot-kind-dans med Paul… 😉 

Fy på sig Zlatan!

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i Zlatan (jag vet, blasfemi) och nu är jag definitivt inte förtjust i honom
 
Pocketböcker i butik är helt enkelt inte billiga längre. 84:- liksom. Även om det ofta är ”4 för 3” hos de stora kedjorna så blir det ju 240:- för 4 pocketböcker. Löjligt, om du frågar mig. 
 
Nu köper jag i och för sig bara pocketböcker i butik om det är något jag vet att jag kommer att vilja behålla – som Fredrik Backmans Saker min son behöver veta om världen som förhoppningsvis har landat i min brevlåda när jag kommer hem – men den har jag köpt för en 50-lapp på CD On. Lite skillnad. 
 
Annars är jag ju mäkta nöjd med 2:- / bok i Väjern förstås, men denna vill jag ha nu med detsamma och nu när den äntligen dök upp i pocket så var det ju givet att jag skulle beställa den. 
 
Men det var inte poängen. Har inte Zlatan tillräckligt mycket pengar som det är utan att höja priset med några futtiga kronor? Jag skulle nog egentligen vilja läsa den, kanske i alla fall, men nu tänker jag bojkotta allt vad Zlatan heter. 
 
Förutom imitationen i Partaj, för det är så roligt att man dör. 

Godmiddag! :)

Världens underligaste grupparbetsgrupp sitter två bord ifrån mig på Condeco. En skrattar som en häxa med kronisk bronkit – hela kaféet hoppar högt när hon sätter igång. Killen pratar någon sorts låtsas-Rinkebysvenska fast han nog är så svensk som man kan bli. De andra tjejen har rutiga punkarbyxor (ni vet, de som var poppis för femton år sedan med blixtlås överallt) men supertantig vit blus. 
 
Vad jag gör här. Jo, jag stannade för at tta en kopp te på vägen hem. Åker jag hem nu är risken överhängande att jag somnar nämligen och då blir jag bara asatrött när jag ska iväg i eftermiddag. Åker hem om ett tag och kollar om jag månne har fått någon av mina beställda böcker, och sedan ner på staaaan igen. 
 
Rebecka vill gå till Sci-Fi-bokhandeln. Där har jag aldrig varit och visste inte var den låg – förrän jag gick förbi den på väg till Fröken Olssons. Hoppas att det är lite som nördaffären i Manchester eller den där spelbytaraffären i Fitzrovia, där har jag skrämt slag på många söta små pojkar som aldrig sett en tjej på nära håll förut. 
 
Närå, jag vet att det finns många som gillar sci-fi utan att vara töntar, ta det lugnt. 
 
Hur som helst. Mysig frukost på Fröken Olssons. Hade ingen aning om att de tillhör samma kedja som Condeco förrän jag tittade på hemsidan igår och drog en och annan parallell 🙂 Lärde mig även att det underbart vackra kaklet är importerat från New Mexico på åttiotalet, sex ton skeppade självaste Fröken Olsson över! 
 
 
 
 
 
Valde lyxfrukosten – halv fralla med ost och paprika, äppeljuice, kokt ägg och en liten kopp naturell yoghurt med hallon och hemrostad müsli. Tyvärr dåligt ljus så det blev hemskt suddigt. Ja, och kaffe förstås! 
 
 
 
Nu dricker jag en jättekopp Earl Grey på Avenyn (och häxan har börjat skrika i telefon istället), solen strålar och livet leker lite mer än vanligt. Ett gott tecken på att jag mår rätt bra är att jag sover gott, är hungrig och har aptit. Imorse när jag gick upp (klockan ringde halv åtta…) var jag genast tvungen att äta en knäckemacka och fyra körsbärstomater samt dricka mig lite grönsaksjuice. Och en nektarin på vagnen. Siktar på Kesoknäckemacka med rädisor och rödlök till lunch bara och en dubbel Varma Koppen till middag. 
 

Godnatt, säger jag!

Tja. Jag hade väl egentligen tänkt skriva ikapp mig vad gäller böcker och sådär, men jag tittade på Hollywoodfruarna och sedan Breaking News med Filip och Fredrik som följdes av The Big Bang Theory och sedan var det tandborstning på schemat och nu ska jag strax krypa ner. 
 
Frukostdejt med Maria imorgon på Fröken Olssons, ska bli trevligt, jag har inte varit där på evigheter! Sedan hem en sväng, och sedan träffa Rebecka på fika innan vi går på releaseparty på Pustervik! 
 
Med andra ord är det nog en god idé att få sig lite skönhetssömn till livs. 
 
Obs: åt fantastiskt god middag bestående av dubbel sats Varma Koppens räksoppa och knäckemackor med baconost från Fjällbrynt på. Det var verkligen helt fantastiskt gott. Var på vippen att köpa Keldas skaldjurssoppa men det kändes lite dyrt så jag chansade på denna. Så snabbt och så enkelt och så himla gott. Tar lika lång tid som det tar att koka upp fyra deciliter vatten… 
 
Godnatt mina vänner!