2013: 183 – Sushi for beginners av Marian Keyes

 
Jomen visst har jag läst denna förut. Minst ett par gånger. Men den är perfekt mysläsning när man inte mår så bra – som jag i söndags. 
 
Det är en söt historia om en tjejtidning och dess redaktion. Lisa som kommit från London där hon jobbat på ett glamouröst magasin, Ashling som är nu i branschen och lite skygg, samt förstås den tjusige chefredaktören Jack Devine. 
 
Ashling är inte speciellt erfaren någonstans. Hon har goda vänner, Clodagh som lever i förorterna med sin man Dylan och två barn, och en kille vars namn jag bara inte KAN komma ihåg, totalt hjärnsläpp och boken har jag inte här. Han har en stor rival – Marcus. 
 
Det är en tjock bok, jösses. Men jag tycker att man kan relatera rätt bra till karaktärerna trots att jag verkligen aldrig har jobbat inom magasinvärlden. Dessutom fäster man sig vid dem – även om man definitivt tappar fästningen gällande vissa längre fram i boken. Fy, vad arg jag blir, även om jag vet vad som kommer att hända! 
 
Bra slöläsning med andra ord. Man behöver definitivt inte koncentrera sig något särskilt. Och Marian Keyes ÄR rolig. 

Yo,

Mitt internet har hysteriskt grava AP. Hence dålig bloggning! 
 
Idag har jag varit på jobbintervju, sedan hemma för att hämta avier och sedan mina böcker på Axel Thai och Tobak. Hoho, det är verkligen världens roligaste namn på en tobaksaffär! 
 
Sedan handling. Med andra ord – väldigt mycket gjort redan en stund efter 10. Vilket i och för sig är skönt men jag är asatrött. Gillar INTE att gå upp halv sju. 
 
Intervjun gick nog bra tyckte jag… trevliga personer men man vet ju aldrig om det dyker upp någon mycket mer erfaren, und so weiter. Men vi håller tummarna va? 
 
Ikväll – grillning! Kanske sista gången i år? 

Obs. Hatt.

 
Är rätt nöjd. Särskilt som jag lyckades få på hatten på mitt gigantiska huvud. Naturligtvis med ett visst mått våld. 
 
Om jag är på Condeco? Kanske det kanske. Blev shwenadålig igår men det verkar ha lugnat ner sig så jag tog mig en liten utflykt. 
 

Äsch

 
Hade tänkt mig att han skulle gå av vid Marklandsgatan och gå ner till Frölundaborg, men han gick av vid Kapellplatsen. Dessutom passade inte tatueringen. 
 
Synd! 
 
Fast hade tatueringen stämt hade jag ju sparkat mig själv i flera veckor för att jag inte kramade honom och bad om en liten autograf. 
 
Om jag är nervös inför intervjun på Bokmässan? Jo, det kan man säga. 

Uppe i varv-eftermiddag

Petade i mig en redd kyckling-Varma Koppen och två knäckisar med keso och rödlök när jag var hemma – men glömde totalt grönsaksjuice och nektarin! INTE okej. 
 
Är på Condeco på Västra Hamngatan och tänkte köpa en råsaft, morot+äpple+ingefära, men det var bara ett ptteglas och det tyckte inte jag var roligt. Så kaffe it is. Kanske hittar jag något utan koffein på Starbucks så att jag inte är helt speedad hela kvällen… haha. 
 
Eva Olsson har med andra ord tjänat några kronor på mig idag. Fast inte många egentligen för Maria betalade frukosten. 
 
Men allvarligt. Nu spelar de 1:a gången igen! På Avenyn gick de över till Serge Gainsbourg efter ett tag. Antar att de delar Spotify-listor… 
 
Inget paket hemma – men jag tror inte att posten hade kommit. Ibland dyker den nämligen inte upp förrän framåt 17-tiden. Hatt-säljaren skulle skicka den ”direkt” sa hon, så jag hoppas att den kanske kommer imorgon, och att den landar hos Axel Thai + Tobak tidigt på dagen innan det bär av ner till Mässan. 
 
Inte för att jag tror att man behöver huvudbonad men det kanske kan vara bra, ifall jag får akut Tourettes eller så, så känner ingen igen mig? Mitt namn är ju så vanligt att jag inte kan bli identifierad på bara det. 
 
Nä – nu ska jag försöka planera min mässlördag lite grann. Sjukt svårt att välja, det enda jag är helt hundra på att jag vägrar missa är ju Fredrik Backman såklart… men sedan är det så väldigt mycket annat! Emma Hamberg, Linda Skugge och Martina Haag hos Piratförlaget förstås… nä, jag får jobba på det här på fredag! 
 
Imorgon är det tydligen ”mest för branschen”, så jag vet inte om det är lämpligt att gå dit tidigt eller inte. Fast jag tror ju knappast att man blir utsparkad. Jag kan väl låtsas att jag är med i branschen. Jag har sålt en artikel faktiskt. Mer om det när den publiceras… 
 
På tal om det har världens bästa Linda träffat Charlie Sheen och skriver om det i dagens Aftonbladet – som jag genast ska gå och köpa! 
 
Laterz! 
 
//Miss tilltryckt fejs 2013
 
 

2013: 182 – Kajsas värld av Kajsa Ingemarsson

 
Först och främst – har Sofi Fahrman och hennes stab plagierat detta omslaget or what? 
 
 
Anyway. Jag har ju läst rätt mycket av Kajsa Ingemarsson på sista tiden, så var glad att hitta en krönikesamling av henne på loppisen. Det har varit mycket krönikesamlingar på sista tiden som ni vet och det tycker jag är kul! 
 
Och ja – vissa texter här är riktigt, riktigt roliga. Nästan i klass med världens roligaste bok, 9½ månad av Annika Lantz. Men jag vet inte – vissa bitar blir… svulstiga. Alldeles för ”mycket” ord. Man kan märka skillnad när skönlitterära författare skriver krönikor – skönlitteraturen ederas och granskas och korrläses in absurdum, men det gör ju inte krönikor. Visst, de blir väl genomlästa av redaktörer, men inte på samma vis. 
 
Det är naturligtvis inte dåligt. Men något av en besvikelse, faktiskt. Det var någon bit där något – minns inte vad – var lika stort som Halland. Det blev lite skämskuddevarning för det blev verkligen alldeles för överarbetat i sammanhanget. 
 
Åker tillbaka till tanterna, utan tvekan!