2013: 199 – How to eat av Nigella Lawson

 
Detta var Lou och Lauras bibel när vi bodde i Whitechapel och jag ba’ men vad är det för speciellt med DEN då? 
 
Tills jag la nävarna på den och låg vaken en hel natt och bläddrade och läste… den är ljuvlig. 
 
Det är ju en kokbok – men inte i den bemärkelsen att det är en massa bilder i. Det är det inte. Inte en enda. Och den är massor av hundra sidor tjock. 
 
Här finns allt man behöver läsa om mat. Allt ifrån fettsnålt till vegetariskt till barnmat till festmat. Och det är så välskrivet och underbart att man liksom bara vill börja om från början när man är klar… 
 
Man måste ju inte läsa varenda ord heller. Kapitlet om mat för bebisar och småbarn är ju inte så intressant för mig kanske, men kapitlen om sommarmat och sådant… mmm! Jag har precis ätit en festmåltid bestående av fiskbullar men blir hungrig bara jag tänker på How to eat. Härlig!
 
Bara det att Louise som varit vegetarian i hela sitt liv är den enda jag vet som kan laga gott lamm (med något undantag) tack vare How to eat gör ju inte direkt att jag tvivlar på den 🙂  
 
((Undrar vad som ska få bli bok #200 för året? Vad tycker ni?)) 

Bruschetta, städning, hår och knarkad

Sitter med (mkt starkt doftande) hårfärg i håret och tänker att antingen a) blir det kanon eller b) är det tur att jag har blivit förtjust i att bära hatt. 
 
Är även desperat sugen på bruschetta. Inget fancy alls, bara tomat och lök och vitlök, typ. Får gå och handla lite när jaag har torkat. 
 
Upptäckte för övrigt just att jag hade en hel liter grönsaksjuice här som jag hade glömt att jag köpte för hundra år sedan. Win! 
 
Hade funderat lite smått på att städa men gissa vad, jag har ingen lust. Det enklaste är alltid att städa samtidigt som jag har tvättstugan, vilket är imorgon eller torsdag (vet inte pga världens jobbigaste mediciner) – dessutom är det ingen idé att sätta igång med något nu när jag har gojs i håret och när jag väl är klar med det och har handlat och fixat lite mat så är klockan rätt mycket. 
 
Jag är expert på att ursäkta procrastination. 
 
Hoppas att håret blir lite sådär lagom onaturligt blont… förstår ni hur jag menar? Inte platina-platina, men lite sådär… lite åt detta hållet: 
 
Hittade några bilder som nog bättre representerade hur jag menar, men de är under perioden när Karen och Shelly alltid såg ut som om de hade knarkat i flera veckor i sträck (vilket de inte hade, men det kanske var trendigt då, eller något) och de bilderna vill jag inte lägga upp. Hoho. 
 
På tal om knarkad kan vi ju lyssna på detta underbara Hassan-klipp medan jag svimmar av peroxidångor: 
 
 

2013: 198 – Nigella Express av Nigella Lawson

 
Kokböcker, you sez? Ja. Jag bestämde typ 2009 när jag började ”föra dagbok” över vad jag läser att kokböcker med ett narrativ får vara med. Jag menar – Vår kokbok skulle ju inte räknas, men Nigella, Jamie och Nigel, till exempel, kan ju skriva flera sidor utan ett enda recept, så de får faktiskt vara med – särskilt som jag läser dem från pärm till pärm, och inte bara slår upp recept. Det är väl fair and square? 
 
Detta är nog min favorit-Nigella, förutom How to eat, men det är ju en helt annan sak vad gäller matskriveri. Jag minns att jag impulsköpte den när jag stod i kön för att betala min lunch (?) på Tesco Metro vid jobbet och de hade den för typ £15 istället för £25 när den var rätt ny. Och slukade (!) den, typ samma kväll. 
 
Den är så ljuvlig! Det handlar alltså om snabba recept, och även sådant som kanske tar lång tid men sköter sig själv, typ långkokta grytor. 
 
Det är rätt mycket pasta och mexikanskt, av naturliga skäl. Pastarätter går ju fort – och vem har inte tid att steka upp en quesadilla och öppna en burk salsa? Med Nigella får man fuska där det behövs. Man måste absout inte hacka ihop någon salsa själv, eller göra egen pesto, hinner man inte finns det alltid färdiga alternativ. 
 
Vissa grejer är pinsamt enkla men fantastiskt goda – till exempel Green eggs and ham – varför har jag aldrig tänkt på att blanda pesto i omelettsmeten förut? Pizza på naanbröd är mycket godare än på tortillabröd. Bara jag ser bilden på Butternut and potato soup blir jag döhungrig. Und so weiter. 
 
Jag lagar sällan efterrätter, och det är inte ofta jag bakar heller – men jag skulle hemskt gärna prova Butterscotch fruit fondue – för att inte tala om No churn Margarita ice cream! Den senare är nog det jag allra helst vill testa – det ser SÅ gott ut på bilden! – men jag går ju inte och köper en flaska tequila och en flaska Cointreau eller Triple Sec för den sakens skull, så jag får se till att ha en anledning till att a) äta glass och b) dricka cocktails! 
 
Nästan alla recepten ur boken finns på nätet verkar det som, men detta är en sådan där bok som man gärna vill ha i händerna och gärna kladda ner lite grann i köket. Lite smetkladd på sidan mittemot ett kakrecept eller lite tomatfläckar mittemot receptet på Pasta Puttanesca är enbart charmigt. 

2013: 197 – The Outsiders av S E Hinton

 
Vilken klassiker alltså. 
 
Jag minns att min engelsklärare på högstadiet satte den i händerna på mig… jag var väl kanske inte riktigt övertygad om att det skulle vara min grej, men det var det ju. 
 
Boken utspelar sig i Tulsa, Oklahoma, 1965 (har jag forskat fram i efterhand) – den skrevs 1967 av Susan E Hinton som fortfarande gick i high school vid tillfället. 
 
Berättare är Ponyboy Curtis. Ja, han är döpt till Ponyboy. Pony bor med sina storebröder Sodapop (yep, dopnamn det också) och Darry sedan deras föräldrar dött i en bilolycka. Tillsammans med sitt gäng – Sodas bästis Steve, skämtaren Two-Bit, den riktige gangstern Dallas och lille Johnny Cade utgör de ett av ”greasers”-gängen i Tulsa. Deras fiender är ”the Socs” – de rikare ungdomarna. Greasers-gänget spenderar mesta delen av sin tid på gatorna, ibland i slagsmål, ibland inte. De bär alla vapen – främst i självförsvar. Johnny har nyligen blivit mycket svårt skadad av ett gäng med kniv, och när boken börjar har detsamma hänt Pony. 
 
Kriget mellan greasers och Socs är alltså inte som typ i Grease, utan det är riktigt allvar. 
 
Efter en kväll på bio där Pony och Johnny börjat prata med ett par soc-tjejer i all gemytlighet blir Pony och Johnny attackerade av ett gäng socs i parken dit de tagit sin tillflykt efter att Darry slagit Ponyboy till marken för att han kom hem försent. Soc-killarna tror att de har försökt sno deras tjejer och ska hämnas… 
 
Detta får ödesdigra konsekvenser som resulterar i att Pony och Johnny måste fly stan – och det kvickt. 
 
En av de mest spännande och sorgligaste ungdomsböckerna som finns, skulle jag vilja säga. Den är skriven på ett enkelt språk, så att säga – mycket slang och sådär – men det gör ju bara att det känns extra realistisk. Lägg därtill faktumet att Hinton var i killarnas ålder när hon skrev boken, under samma tidsperiod. Den var ämne för massor av bannlysningar och allmän hysteri i amerikanska skolor när den kom ut då den diskuterar rökning, alkohol, brottslighet och är skriven med en faslig massa svärord – men jag tycker att alla ska läsa den. Det är inte bara en riktigt bra historia, utan jag vill påstå även ett sorts monument över tiden som var. 
 
Man kan lära sig mycket om familj, kärlek, empati och vänskap av The Outsiders
 
((Boken har filmatiserats med typ halva Brat Pack i rollerna – titta här – jag har inte sett den men vill gärna!)) 

En ring till

 
Jag gillar verkligen att ha ringar på mig, och jag gillar särsklt dessa käcka elastiska historierna! Just denna är ju en elastisk grej med metallpinnar runt om, de andra är liksom ledade med något elastiska emellan bitarna. När man har händer som mina är det väldigt tacksamt! Förstår inte varför jag inte sett sådana någon annanstans, förutom de i plastpärlor då – det är ju fruktansvärt praktiskt, verkligen one size fits all! 
 
Denna är stor, men inte ivägen – särskilt inte på vänster hand. Räven har jag på höger idag. Känns som om hen kan få bli en maskot, jag är mkt förtjust i henom. 
 

Augustpriset 2013

Igår publicerades listan på 2013 års Augustprisnominerade
 
Nu har jag ju faktiskt läst en av de nominerade i den skönlitterära klassen, nämligen Liknelseboken av P O Enquist. Som ni kanske minns höll jag på att få ett sammanbrott av den. 
 
Och så förstås Lex bok i barn- och ungdomskategorin. Jag har inte läst de andra, men detta känns ju som en god kandidat. Förresten hade jag glömt att jag ju läste Nyckelbarnen av Sara Kadefors tidigare i år när jag skrev om Lex. Bad. 
 
I fackklassen har jag länge velat läsa boken om Thomas Quick – är fascinerad av dylikt – men även Bea Uusmas Expeditionen – min kärlekshistoria. Vet ni vad som är sjukt häftigt? När Uusma (Martina Haags lillesyrra för övrigt, tidigare gift med Henrik Schyffert) gjorde research för sin bok ville hon få reda på vilka sjukdomar som kunde tänkas ha drabbats Andréexpeditionen – och i samma veva gick hon och blev läkare på Karolinska! Snacka om dedikation till research!! 
 
Kanske borde gå upp till biblioteket lite senare och se om jag kan bläddra lite i några av de andra för skojs skull, särskilt barn- och ungdomsböckerna då. 

Lying with you on a Tuesday morning

Nej, jag vet verkligen inte varför det blir så hopplöst dåligt bloggande på kvällarna. Kanske för att det känns lite asocialt? Jaja, från och med i eftermiddag finns det ingen som kan bli upprörd över asocialitet, så det kanske blir bättre? 
 
När jag har kommit hem i eftermiddag hade jag tänkt färga håret. Jag råkade köpa en väldigt ljus färg, så vi får väl se, det kanske blir Kissie-för-två-år-sedan-look-alike-varning. Eller, råkade, jag gjorde ju det medvetet och jag vet inte riktigt hur jag tänkte – men äh, det går ju i alla fall alltid att färga över ljust. 
 
 
Sovmorgon. Jodå. Jag trodde inte att jag hade somnat om efter att jag vaknade tjugo i åtta och tänkte morna mig lite. Sedan var klockan tjugo över nio. Hoppsan. Visst är det sjukt skönt, men jag skulle ju tusen gånger hellre behöva gå upp klockan fem och gå till jobbet. 
 
Jaja. 
 
Jag tänkte att jag skulle försöka äta ordentligt framöver, vilket jag faktiskt har gjort de senaste tio dagarna eller så – men jag faller så lätt tillbaks. Får försöka bunkra upp med sånt som är lätt att äta och kräver minimalt med ”lagning” till att börja med. Och se till att ha roliga saker att göra så jag inte brakar ihop totalt igen. Men – det blir ju hur som helst inte bättre av att jag inte äter! 
 
Men tills dess tänker jag ta det piano. Det ösregnar så man behöver inte känna sig skyldig för att man sitter i nattlinne klockan halv elva… inte så värst, i alla fall. 
 
Har ännu inte försökt mig på landskapen och delstaterna. Det kommer när jag har vaknat lite mer… kanske.