Melodikrysset 29 – 2013

 
Löste veckans kryss i nattlinne ute i trädgården och gjorde inga särskilt bra anteckningar tyvärr… men jag ska försöka få ihop något i alla fall. 
 
V1: handlade om ZEBROR i Povel Ramels Köp inte en zebra. 

V4 + V8: lunka vi så småningom av Carl Michael Bellman. 
 
V6: Gissningsvis något av LEONARD Bernstein… 
 
V9: ELEFANTER tack vare Baby Elephant Walk
 
V11: Texten till Nu mår vi mycket bättre med BAO (Gelén Öholm och Tommy Körberg) är skriven av Kristina LUGN
 
V12 antar jag var KELLY Rowland. Helt oklart vad jag baserade detta på. 
 
V14: en fransk, riktigt fin, version av The WINNER takes it all. 
 
L1: ännu en gissning på Måns ZELMERLÖW. Stämde nog. 
 
L2 hjälpte mamma mig med men jag hade nog fattat till slut att det var Robert BROBERG som sjöng med barnen. 
 
L5 + L7 var Only love, ledmotiv till MISTRALS DOTTER. Som mamma kunde. Jag kan sången och hela texten men har aldrig sett serien. Gissa vilken roman som var den första jag fick syn på på loppisen? 
 
Just det ja. V10 tror vi var AMY Diamond. 
 
Och L13 var en vacker instrumental version av Jag GER dig min morgon, ni vet med Fred Åkerström? Egentligen en engelsk visa av Tom Paxton fick jag lära mig. 
 
Und so! Lite rörigt jag vet, soz.  
 

2013: 104 – Rätt åt dig! av Jane Fallon

 
Detta är ännu en sådan där halvt urflippad roman. Som är sjukt rolig och het fullständigt uppåt väggarna knäpp – men även ganska tänkvärd. 
 
Jane Fallon är gift med Ricky Gervais och har uppenbarligen också ett hälsosamt sinne för humor. 
 
Anyway. Stephanie är lyckligt gift med veterinären James och bor i London med honom och sonen Finn. 
 
Katie är massageterapeut, bor i Lincoln och bor ihop med veterinären James. 
 
Ja. Det är samma James. 
 
När sanningen kommer farm bestämmer sig de två för att han ska få vad han tål… 
 
Roligt men tänkvärt som sagt, dessutom tycker jag att det är roligt när folk blir lite galna sådär. 
 
Väldigt öppet slut, men det passade faktiskt. Och om det blir som jag tror så blir jag faktiskt glad, tro det eller ej. 
 

2013: 103 – Sandmannen av Lars Kepler

 
Så var vecka IV i bokcirkeln nästan till ända! Jag läste ut Sandmannen redan i torsdags men har inte velat skriva för mycket ännu. 
 
Och det kommer jag väl egentligen inte att göra nu heller. Men jag kan säga såpass mycket som att jag fastnade totalt på en gång, de superkorta kapitlen gör att det blir ännu svårare att lägga ner den, och ja, jag gillade den. 
 
Till slutet. Jesus vad machoöverdrivet det blev, alltihop. 
 
Men om man har ett starkt sinne för suspension of disbelief så visst, det är faktiskt en riktigt bra bok. Lite ojämn bara kanske. 

Lördag? Jatack!

Löste Melodikrysset på altanen i nattlinne. Sjukt skönt.

Nu är jag påklädd och tillbaka på altanen med blött hår och favoritkrysset.



Fungerar även som konsult åt mamma och pappa som ska såpbehandla en björk och försökte duscha den underifrån med såpvatten. Jubel utbröt när jag föreslog att det kanske är lättare från balkongen?

Jajamensan.

Inte ett moln på himlen och jag tänker helnjuta av sista riktiga semesterdagen på ett tag.

Ha en superfin lördag!



Proppmätt och sömnig

Det blev läs och skriv och korsord. 
 
Samt hämtpizza. 
 
Jag är så mätt att jag håller på att kollapsa och funderar på fullt allvar på att gå och lägga mig… 
 
Skrämde förmodligen slag på grannarna förut när mamma och pappa var ute och jag sjöng med jättehögt i Sandie Shaw-låtar utan att fatta att köksfönstret var öppet. Hahaha. 
 
Nä. Jag tror att jag gör kväll strax faktiskt. 
 
À dem’!