2013: 133 – Glad sommar, Lotta! av Merri Vik

 

 
 
Lottaböckerna av Merri Vik slutar ju aldrig att vara roliga. 
 
Däremot kan jag identifiera vissa saker nu som jag definitivt inte tänkte på när jag gick i mellanstadiet… det är inte direkt feministisk litteratur! Fast Lotta är en supertuff tjej så är det ändå Paul som är viktigast och förväntar sig stekt strömming på lördagarna och sådär. Han är väl ingen riktig mansgris, men han är irriterande i alla fall. 
 
Undrar var alla mina andra Lottaböcker har tagit vägen – förmodligen ligger de i en pappkasse här eller på vinden i Backatorp. Jag får leta för det är en fröjd att läsa. 

Snart dags för munkavel

Grannhuset här är en ”time share” – jag vet inte vad jag ska kalla det på svenska – och just nu är själva organisatörerna av det hela här. 
 
Med sin son och ett extremt krävande litet barn. Just nu sitter hon och skriker PAPPA var tredje sekund. 
 
Förut gjorde hon visserligen detsamma, men då hade pappa gått på toaletten. När han kom ut igen sa han just det – då skriker den lilla ängeln ”HAR DU BAJSAT ELLER KISSAT?” 
 
Vilket lät väldigt roligt. Särskilt när pappan var tvungen att svara. 

Happy birthday to meeee

Mitt internet har krånglat järnet de senaste dagarna – nu i Hunnebo och hoppas på bättring! 
 
Idag fyller jag år. Det känns inte särskilt annorlunda 🙂 
 
Sov fruktansvärt dåligt inatt – gick och lade mig typ halv tio och somnade som en stock – men vaknade typ ett och har varit vaken sedan dess. AP. Men jag tänker inte vara irriterad på min födelsedag, nä nä. 

Tja du

 
Tja. Fundera på det lite grann. 
 
Jag kan förstå det – eller ja, acceptera – om man inte har träffat sin kusin under barndomen, det är ju faktiskt helt lagligt att gifta sig med sin kusin. Men jag kan inte säga att jag kan förstå mig på det. 

Om nagellack



China Glaze och Nails Inc kan dra åt skogen. Jag har fått båda via Glossybox de senaste månaderna och de har skavts av efter typ en halv dag.

ELFs är sjukt mycket bättre. Dessa fixade jag i förrgår och de är fortfarande lika fina.

Underst har jag Sea Escape och över Fairy Cream.

Om Kungahuset

Jag hyllade ju Hillevi Wahl häromdagen men jag tycker faktiskt att hennes senaste e-bok om kungahuset är ganska onödig. 
 
Jag vet inte riktigt varför men jag gillar faktiskt att vi har ett kungahus. Jag har inga problem med att delar av mina skattebetalningar (och ja, man betalar ganska mycket skatt även på a-kassa) går som apanage till kungahuset. Det stör mig inte. 
 
Kanske särskilt för att jag är glad att Reinfeldt inte är statschef. 
 
Dessutom är jag smygrojalist och så fort jag är lite nere och ledsen tittar jag på Olle Westlings tal till brudparet när Victoria och Daniel gifte sig. Jajamensan, det står jag för. 
 
 

Melodikrysset 32 – 2013

För en gångs skull har anteckningarna från lördagens Melodikryss INTE försvunnit. Vi får väl se om vi klarar hela inlägget 🙂 
 
 
Av någon anledning har Thorleifs gjort ett potpourri av Simon & Garfunkels låtar. Jag var mest glad att de inte hade gett sig på Sounds of silence eller America – men på V12 blev det SIMON och på V11 ART. På V10 efterfrågades ett djur och vi fick höra en ganska fin pianoversion av Bä bä vita LAMM. L1 gissade jag vilt på och eftersom det skulle sluta i LI antog jag att det handlade om Charlotte PERRELLI och det verkar som om det var rätt. Sjukt kass låt för övrigt. 
 
V7 var lätt som en plätt – en underlig version av Hey Jude, så det var uppenbarligen BEATLES det handlade om. L2 fick jag slåss med – jag kan Rom i regnet av Ulf Lundell helt och hållet men kunde inte placera rösten fast jag kände igen den sjukt mycket. Till slut klickade det – SVANTE Thuresson. Som jag inte står ut med – men mamma älskar honom OCH Rom i regnet – så okejrå. V6 var också en gissning men en kvalificerad sådan – REAL GROUP sjöng den underbart vackra En vänlig grönskas rika dräkt – psalm 201, har jag lärt mig. 
 
L5 var kul – max fem sekunder lång – signaturen till RAPPORTV8 var fina Semester av BO Kaspers Orkester. Jag älskar Bo Kaspers (precis när jag skrev ”jag älskar” sa Erik Haag ”Jag älskar vildsvin”) L3 var EAGLES Hotel California. Som jag älskar! Många stör sig på den – det gör inte jag. L9 var Povel Ramels fina Underbart är kort med inledningsordet BARA
 
Jag älskar Billie Holiday och att höra hennes Oh what a little moonlight can do översattes till svenska av Hasseåtage och Monica Z sjunger O vad en liten gumma kan GNO(r)L13 och V14 var NU ÄR det skönt att leva. Underbart vacker. 
 
Och så V1 – PASSENGER. Hatar låten och vet inte vad den heter, men det var en kvalificerad gissning det också för det är inte mycket annat som skulle ha passat in. 
 
And that concludes vecka 32!